"در ادارات حکومت افغانستان، ۵۱ هزار پُست خالی است"

کمبود ناظرین کمیسیون اصلاحات اداری و کندی روند استخدام افراد واجد شرایط کار از جمله عواملی اند که به باور وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان سبب خالی ماندن هزاران پست دولتی در ادارات این کشور شده است.

واصل نور مهمند معین این وزارت، روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که کمبود پرسونل کمیسیون اصلاحات اداری سبب شده تا پنجاه و یک هزار پست دولتی در ادارات مختلف خالی بماند.

آقای مهمند میگوید که کاندید بودن افراد متعدد برای یک پست دولتی، روند استخدام افراد واجد شرایط کار در کشور را با کندی مواجه ساخته است:

" احصایه را که اصلاحات اداری نشر کرده و راپور را وزارت کار امور اجتماعی هم دارد و دیگر وزارت ها هم خبر است، جمعاً در همین پست های دولتی ۵۱ هزار پست خالی است و یکی از عواملی که زود پروسه استخدام اینها زود طی مراحل نمیشود، کمبود پرسونل ناظرین خود اصلاحات اداری است که برای یک بست چندین نفر کاندید است وقت گیر است باید اصلاحات اداری ناظرین خود را زیاد بکنند. "

موضوع خالی بودن هزاران پست دولتی در ادارات مختلف در حالی مطرح میشود که معضل بیکاری و فرار جوانان تحصیل کرده با استفاده از راه های قاچاقی به کشورهای اروپایی و جان باختن شماری زیاد از آنان در این مسیرها با گذشت هر روز در کشور داغتر میشود.

بر اساس معلومات وزارت کار امور اجتماعی افغانستان از مجموع ۱۴ میلیون تن از افراد واجد شرایط کار ۷ میلیون تن بنابر دلایل مختلف غیر فعال اند و از مجموع ۷ میلیون نیروی فعال ۳۹ درصد بیکار و یا کم کار اند.

این درحالیست که معروف قادری رئیس اتحادیهء ملی کارگران افغانستان میگوید که حکومت باید در خصوص خالی ماندن هزاران پست خالی دولتی در ادارات برای ملت پاسخ دهد:

" به تعداد ۵۱ هزار پست دولتی خالی است پس چرا جوانان را مقرر نمیکنند و اینها پا به فرار گذاشتند، ما تحصیل کرده ها داریم، کسانی اند که ماستری دارند، لسانس آوردند هم از داخل کشور و هم از خارج کشور، اینها سرگردان میگردند. "

شماری از جوانان افغان میگویند که با تحمل زحمات زیاد و با هزاران امید تحصیلات شان را به پایه اتمام رساندند اما اکنون اسناد معتبر تحصیلی را در دست دارند اما کسی برایشان کار نمی دهد.

خالد و عزت الله دو تن از همین جوانانی اند که میگویند، امید شان را برای پیدا کردن کار از دست داده اند:

" دو سال میشود که از پوهنتون فارغ شدیم، خانواده ام بالایم زیاد زحمت کشیدند در طول شانزده سال اما حال از زنده گی خود بسیار به تنگ آمدیم، باور کنید جای نمانده که من در آنجا اپلای نکرده باشم و امتحان نداده باشم و نمره خوب نگرفته باشم، زبان انگلیسی را هم بلدیت کامل دارم اما متاسفانه نظام فساد است. "

" چهار ماه میشود که از انستیتیوت میخانیکی کابل فارغ شدیم به هر ارگانی که میروم مرا بازی میدهند، یک بست را اعلام میکنند و در آن بست از صد نفر امتحان میگیرد و بعدش هیچ معلوم نمیشود نتیجه کار بازهم یک نفر واسطه دار کامیاب میشود، بیکاری ما را رنگ زرد ساخته تمام مردمانی که پودی میشوند تاثیر بیکاری است. "

به همین گونه شکریه یکی از هزاران مادری است که از بیکاری فرزندش شکایت دارد:

" مسئولیت ما را شما پذیرفتید، ما به شما رای دادیم و به رای ما شما انتخاب شدید، شما جوابگوی ما هستید، غم ما را بخورید، کاری برای ما بکند این خو نمیشود که شما در چوکی های بالا نشستید و غم ما مسکین ها را نمی خورید. "

این درحالیست که ذبیع الله ساویز رئیس دارالانشاء کمیسیون اصلاحات اداری افغانستان میگوید که در قبال خالی ماندن پست های دولتی تنها این اداره مسئول نیست و آنان پرسونل کافی نیز دارند:

" در مجموع ۵۱ هزار بست نی بلکه ۳۲ هزار بست است که تعداد زیاد آن معلمین است، یک تعداد بست های است که در شاروالی ها است که تابع ریفورم اصلاحات نیست و اخیراً مصوبه یی که از طرف کابینه و تعدیل قانون کارکنان خدمات ملکی بود این صلاحیت استخدام را برای وزارت ها دادند و کمیسیون صرف یک نماینده نظارتی در آنجا میفرستد. این معلومات دقیق نیست ودوم اینکه تعداد زیاد این بست ها درولایاتی است که وضعیت امنیتی آن به گونه یی نیست که کارمندان بروند. "

با اینهمه سیف الدین سیحون کارشناس اقتصادی افغان میگوید که درنظامی کنونی درکل پراگنده گی ، بی برنامه گی وعدم شایسته سالاری وجود دارد وبیشترصلاحیت اموربه افراد غیرمسلکی واگذارشده است.

وی میگوید تا زمانیکه روند استخدام افراد واجد شرایط کاردرشفافیت کامل وبراساس شایسته گی انجام نشود مشکلات موجود به یک بحران عمیق درکشورمبدل خواهد شد.

گزارش: ویدا بره کی