طرح تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی تصویب شد

در حالیکه بر اصلاح سیستم انتخاباتی افغانستان تاکید صورت میگیرد محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان طرح تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی را در شکل فرمان تقنینی توشیح میکند.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور با ابراز این مطلب میگوید که این طرح روز چهارشنبه از سوی کابینه افغانستان تصویب شده و محمد اشرف غنی به وزارت عدلیه و وزیر دولت در امور پارلمانی وظیفه سپرده تا آن را به شورای ملی بفرستد.

آقای هاشمی روز چهار شنبه با ارسال پیامی به رسانه ها گفته است که این اقدام پس از مشوره با نهاد های دخیل در پروسه انتخابات صورت گرفته است: " این بخشی از تعهدات جمهوری اسلامی افغانستان بخصوص رئیس جمهور این کشور برای اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات شفاف و معتبرمی باشد. این اقدام پس از مشوره های مفصل با نهاد های ذیدخل در پروسه انتخابات صورت گرفته است. "

شورای ملی افغانستان حدود دو هفته پیش از رخصتی های زمستانی فرمان تقنینی رئیس جمهور در باره تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی را غیر قانونی خوانده و آن را رد کرد.

پس از این اقدام شورای ملی کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی گفت که کارش با خلای قانونی روبرو شده و نمیتواند کارش را ادامه دهد.

مسئولان این کمیته تاکید کردند که رئیس جمهور غنی باید در جریان رخصتی های زمستانی اعضای شورای ملی فرمان تقنینی را صادر کند تا بتوانند دوباره کار شان را در روشنایی قانون به پیش ببرند.

در این حال محمد نعیم ایوب زاده معاون کمیته گزینش از این اقدام رئیس جمهور ابراز خرسندی میکند و آن را برای اصلاحات انتخاباتی مهم میداند: " هرچند تا حالا جزییات بیشتر در این باره با در میان گذاشته نشده است اما ما طرفدار این هستیم تا هرچه زودتر فرمان صادر شود. این فرمان میتواند ادامه کار کمیته گزینش را تضمین کند تا اینکه ما بتوانیم در مدت کوتاه ماموریت خود را تکمیل کنیم و فهرست جدید را به رئیس جمهور روان کنیم و رئیس جمهور کمیشنران جدید را انتصاب کند. "

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پیش از این پذیرفته است که انتخابات گذشته ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی با تقلب به همراه بوده است و به اصلاح سیستم انتخاباتی این کشور نیاز است.

اما این کمیسیون همواره تاکید کرده است که در دستگاه انتخاباتی افغانستان باید هرگونه اصلاحات بر اساس قانون صورت بگیرد نه بر اساس سلیقه و تمایلات سیاسی.

گزارش: نسیم شفق