تا دو ماه دیگر پروژه خط آهن ترکمنستان - آقینه افتتاح می شود

تجار افغان همواره در داد و ستد های تجارتی شان با کشور های دیگر، از بهر مشکلات ترانسپورتی نگرانی داشته اند، اما مقام های وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گویند که با افتتاح پروژه خط آهن ترکمنستان - آقینه بسیاری از این مشکلات رفع خواهند شد.

بر اساس معلومات وزارت تجارت و صنایع افغانستان، این پروژه در قدم نخست از ترکمنستان به بندر آقینه ولایت فاریاب به فاصله ۳۵ کیلومتر وصل شده و در بخش دوم از آقینه به شهر مزار شریف و کندز امتداد می یابد.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت روز دو شنبه به رادیو آزادی گفت، هیئت که از سوی رئیس جمهور غنی در این زمینه تعیین شده روز گذشته به بندر آقینه رفته و زمینه را برای عملی شدن هر چه زودتر این پروژه فراهم کرده است.

آقای قوقندی گفت:
" تا کمتر از دو ماه دیگر خط آهن ترکمنستان به آقینه می رسد و در اینجا یک ایستگاه خط آهن ساخته می شود، در افتتاح این پروژه رئیس جمهور افغانستان و ترکمنستان به شمول مقام های پنج تا ده کشور اشتراک خواهند کرد و تا کمتر از دو ماه مراسم افتتاح برگزار خواهد شد."

خط آهن افغانستان، ترکمنستان و تاجکستان ۶۳۵ کیلومتر طول دارد که از ترکمنستان آغاز و از اندخوی، شبرغان، مزار شریف، خلم، کندز و شیرخان بندر می گذرد و به شهر کلخوز آباد تاجکستان وصل می شود.

افغانستان در میان کشور های منطقه تنها کشوری است که با داشتن هفتاد و پنج کیلومتر، کمترین خط آهن را دارد.

شماری از آگاهان اقتصادی این پروژه را برای منافع ستراتژیک، سیاسی و اقتصادی افغانستان و ترکمنستان مهم می خوانند.

استاد مسعود کارشناس اقتصادی به روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که وصل شدن بازار های افغانستان به اروپا و آسیای مرکزی بر قیمت کالا های تجاری تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

استاد مسعود چنین می گوید:
" فکر می کنم اگر خط آهن ایجاد شود ما مشکلات فوق العاده بلند را از بین می بریم و دوباره جایگاه افغانستان را منحیث گره گاه منطقه احیا خواهیم کرد. این پروژه بسیار مهم و حیاتی برای افغانستان است. من عمدتاً این پروژه را منحیث یک کالای استراتیژیک می دانم."

افغانستان کشور محاط به خشکه است، به باور کارشناسان اقتصادی ایجاد خط آهن کوتاه ترین و کم هزینه ترین راه ترانزیتی به تجار افغان خواهد بود.

با این همه نگرانی های نیز وجود دارند که پروژه خط آهن افغانستان، تاجکستان و ترکمنستان از برخی مناطق نا امن افغانستان می گذرد اما پیش ازین وزارت امور داخله از تأمین امنیت این پروژه اطمینان داده است.

گزارشگر: نورالله شایان