ایوب زاده: کار کمیته گزینش کمیشنران، هرچه زودتر آغاز شود

محمد نعیم ایوب زاده یکی از اعضای کمیته گزینش کمیشنران

کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی افغانستان برای تقرر کمیشنران جدید انتظار اقدام ریاست جمهوری را می کشد.

این کمیته مکلف است تا از میان بیش 400 نامزد برای احراز پست کمیشنری، 21 تن آن را برای کمیسیون مستقل انتخابات و 15 تن را برای کمیسیون شکایات انتخاباتی به رئیس جمهور معرفی کند.

کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی افغانستان از حکومت می خواهد تا زمینه آغاز کار این کمیته را بزودی فراهم نموده و از ضیاع وقت جلوگیری کند.

محمد نعیم ایوب زاده یکی از اعضای این کمیته روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که برای برگزاری یک انتخابات شفاف و قابل قبول نیاز است تا تغییرات ایجاد گردد:

" از وقت کشی جلوگیری صورت گیرد و زودتر کار ما آغاز شود ما نباید مردم را زیاد منتظر نگهداریم و ما نیاز داریم که بریم طرف تغییرات تا اینکه شاهد یک انتخابات شفاف در افغانستان باشیم. "

آقای ایوب زاده افزود که مرحله نخست کار آنان تکمیل گردیده و درخواستی ها نیز جمع آوری شده اند که به گفته وی پس از آغاز کار کمیته گزینش، به ارزیابی این درخواستی ها خواهند پرداخت.

کابینه حکومت افغانستان هفته گذشته طرح تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی را تایید کرد.

این اقدام از سوی کابینه در حالی صورت گرفته که فرمان تقنینی رئیس جمهور غنی در رابطه به تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی در ماه قوس سال روان از سوی شورای ملی افغانستان رد و کار این کمیته با خلای قانونی روبرو گردیده و متوقف شد.

پس از آن مسئولان کمیته گزینش تاکید کردند که رئیس جمهور غنی باید در جریان رخصتی های زمستانی اعضای شورای ملی فرمان تقنینی را صادر کند تا بتوانند دوباره کار شان را در روشنایی قانون پیش ببرند.

در این حال سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت که متن فرمان تقنینی از سوی کابینه تایید شده و پس از طی مراحل اداری از سوی رئیس جمهور نیز توشیح خواهد شد:

" کابینه افغانستان متن فرمان تقنینی را تایید کرد اکنون فرمان مراحل اداری خود را طی می کند تا این که به میز رئیس جمهور آمده و از سوی وی توشیح شود. "

قرار است که این طرح پس از ختم رخصتی های وکلا به ولسی جرگه فرستاده شود.

برخی از کارشناسان افغان به این نظر اند که اگر این فرمان تقنینی رئیس جمهور نیز از سوی شورای ملی افغانستان رد گردد کار کمیته گزینش یک بار دیگر با تاخیر مواجه خواهد شد.

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان زمان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها را ۲۴ میزان سال پیشرو اعلام کرده است.

گزارش: آرزو غیاثی