صدیقی: از فعالیت افراد مسلح غیر مسئول جلوگیری می شود

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت داخله افغانستان

مسلح ساختن مردم تحت نام خیزش های مردمی علیه مخالفین مسلح نه تنها در راستای تأمین امنیت در کشور موثر واقع نشده است بلکه مردم می گویند که در اکثر موارد سبب افزایش نا امنی ها گردیده است.

وزارت داخله افغانستان نیز موجودیت افراد مسلح غیر مسئول را برای حکومت و مردم مشکل زا عنوان کرده می گوید که به تمامی نهاد های امنیتی دستور داده شده تا این افراد را بازداشت نمایند.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت، حکومت مصمم است تا از فعالیت گروه های مسلح غیر مسئول در ولایت تخار و سایر مناطق جلوگیری کند.
وی گفت:
"حکومت افغانستان در مجموع در هر جایکه نیروهای امنیتی افغانستان است این دستور را دارند که این افراد مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد در تخار نیز نیروهای امنیتی افغان و پولیس مردم و والی صاحب همه یکجا مشترکاً کار صورت می گیرد که تا از افرادی که بنام مسلح غیر مسئول در شهر های ما هستند و باعث آزار و اذیت مردم می شوند از فعالیت شان جلوگیری شود و اینها رسماً مورد پیگرد قانونی قرار گیرند."

این اظهارات پس از آن مطرح می شود که محمد یاسین ضیا والی تخار روز شنبه از افزایش افراد مسلح غیر مسئول تحت نام خیزش های مردمی در این ولایت ابراز نگرانی کرده است.

وی این تفنگداران غیر مسئول را در قضایای قتل‌، قاچاق مواد مخدر و سرقت‌های مسلحانه دخیل دانسته و به آنان هشدار داده تا سلاح های شان را به دولت تسلیم نمایند.

سید اکرام الدین معصومی نماینده مردم تخار در ولسی جرگه نیز می گوید که افراد مسلح غیر مسئول با استفاده از سلاح های دست داشته شان سبب آزار و اذیت مردم در این ولایت می شوند.

وی گفت:
"یک تعداد افراد مسلح غیر مسئول هستند که وضع امنیتی را همواره مختل می سازند، از دزدی، راه زنی، اختطاف و هر جنایت که از دست شان بر آید دریغ نمی کنند."
این بار نخست نیست که شکایت ها از وجود افراد مسلح غیر مسئول بلند می شود، بلکه در گذشته ها نیز شکایات مشابه وجود داشته است.

مردم ملیشه سازی و توزیع سلاح برای افراد غیر مسئول را یک تجربه ناکام عنوان کرده گفته اند که این افراد در آینده می توانند برای مردم و حکومت به یک درد سر بزرگ مبدل شوند.

این در حالیست که نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب به تازه گی در جریان سفرش به ولایات شمال شرق افغانستان برای بهتر شدن اوضاع امنیتی کشور روی بسیج مردمی بخصوص مجاهدین سابق تأکید کرده است.

احمد ضیا مسعود گفته است که در چوکات شوراهای مقاومت باید خیزش های مردمی و مجاهدین سابق به میان آمده و با نیروهای امنیتی افغان همکاری صورت گیرد.

اما کارشناسان افغان مسلح ساختن افراد غیر مسئول را تحت هر نام کار نادرست و تلاش برای منافع شخصی برخی افراد در چوکات حکومت می دانند.

عتیق الله امرخیل یکی از این کارشناسان در صحبت به رادیو آزادی یکی از علت های شدت نا امنی ها در ولایات شمال را موجودیت قوماندانان و تفنگداران غیر مسئول عنوان کرده می گوید:
"در مرکز یک تعداد اشخاص و افراد هستند که توسط همین ملیشه های دزد مقام و چوکی خود را نگهداری می کنند اگر در شمال قوماندان غیر مسئول و تفنگداران غیر مسئول خلع سلاح شوند یقین داشته باشید که در تمام شمال صدای فیر تفنگ شنیده نخواهد شد تفرقه اندازی و قومیت بازی این همه را بخاطر منافع شخصی شان می کنند."

آقای امرخیل همچنان جنگ شمال را جنگ منافع شخصی برخی حلقات و جنگ قاچاقچیان معادن می داند.

وی می گوید که حکومت باید نیروهای امنیتی افغان را به اندازه کافی تقویت نماید تا نیاز به ملیشه سازی و مسلح ساختن مردم عام نباشد.

گزارش: آرزو غیاثی