"رئیس جمهور به نام اصلاح انتخاباتی فرمان های غیرقانونی صادر نکند"

احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، طرح فعلی تعدیل قانون تشکیلات، وظایف و صلاحیت های این کمیسیون و مصوبه شورای وزیران در کل یک طرح حکومتی است.

احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات روز چهارشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که حکومت بر اساس یک پلان سیاسی تلاش دارد تا افراد مورد علاقه شان را در این کمیسیون جاگزین کند.

آقای نورستانی از حکومت بخصوص رئیس جمهور خواست تا به نام اصلاح انتخاباتی فرمان های غیرقانونی را صادر نکند:

" ما این را از رئیس جمهور کشور تقاضا می کنیم که از صدور فرمان های غیرقانونی جلوگیری کند، من همین فرمان تقنینی که حکومت تصمیم دارد تا دوباره صادر کند، جداً مخالفش هستیم، جداً خلاف قانون است، تعدیل هر نوع قانون انتخابات وظیفه همین کمیسیون است. "

یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان موجودیت برخی از مشکلات در نظام انتخاباتی را می پذیرد و می گوید که در چوکات قانون از هر نوع اقدام استقبال می کند.

وی از حکومت و جامعه جهانی خواست تا از مداخله در امور انتخاباتی این کشور خودداری کنند.

آقای نورستانی یک بار دیگر تاکید کرد که حکومت باید برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها بودجه را به دسترس این کمیسیون قرارداده و امنیت آن را تامین کند.

تلاش کردیم تا نظر حکومت را نیز در این مورد داشته باشیم، اما ریاست جمهوری از ابراز نظر در این مورد خودداری کرد.

در عین حال حبیب الرحمن ننگ رئیس نهاد نظارت از انتخابات آزاد بر اصلاحات در نظام انتخاباتی تاکید می کند.

آقای ننگ به رادیو آزادی گفت که بدون اصلاح نظام انتخاباتی، انتخابات آینده شفاف نخواهد بود:

" برگزاری انتخابات بدون اصلاحات فکر نمی کنم که شفاف باشد، باید اصلاحات آورده شود و این اصلاحات نه تنها که در بخش تشکیلات انجام شود بلکه باید بگونه بنیادی در هر دو کمیسیون انجام شود تا اعتماد مردم به پروسه انتخابات جلب شده و آنان در انتخابات آینده اشتراک کنند. "

آقای ننگ تاکید کرده می گوید که کمیسیون کنونی انتخابات با مشکلات ضعف مدیریتی دچار است به گفته وی با تبدیلی کمیشنران آن باید اصلاحات گسترده در آن صورت گیرد.

گزارش: تمیم اخگر