توسک از کشورهای اروپایی بخاطر بستن سرحدات شان انتقاد کرد

دونالد توسک رئیس شورای اروپایی از کشور های عضو اتحادیه اروپا به خاطر اقدام یک جانبه در زمینه بستن سرحدات شان به روی مهاجرین و پناهجویان انتقاد کرد.

دونالد توسک به پناهجویان که به خاطر مشکلات اقتصادی به اروپا می روند هشدار داد که این سفرِ خطرناک، بی حاصل خواهد بود:

" من در آتن از تمام مهاجرین اقتصادی که در هر جای که هستند و می خواهند به طور غیر قانونی راهی اروپا شوند می خواهم که این کار را نکنند. بالای قاچاقبران اعتماد نکنید و زنده گی و پول خود را به مخاطره نیندازید. این کار هیچ نتیجه ندارد. یونان و کدام کشور دیگر کدام کشور اروپا دیگر راه ترانزیت نیستند. اصول قرار داد شنگن بار دیگر عملاً نافذ می شود. "

توسک در این مورد در یک نشست مشترک خبری با الکسس سپراس صدراعظم یونان در آتن صحبت می کرد.

وی از کشور های عضو اتحادیه اروپا به خاطر اقدامات خودسر انتقاد کرد و گفت که این اقدامات سبب از بین رفتن اعتماد میان اعضای این اتحادیه می شود.

محدودیت های اخیر اتریش بر پناهجویان باعث شد که کشور های بالکان سلوانیا، کروشیا و همچنان مقدونیه و صربیا که اعضای این اتحادیه نیستند سرحدات خود را به روی پناهجویان بسته کنند.

در همین حال پناهجویان در سرحد میان یونان و مقدونیه به خاطری دست به اعتراض زدند که اجازه نمی یابند تا وارد اروپا شوند.

گفته می شود که در منطقه ایدومینی یونان که هم سرحد با مقدونیه است، حدود هشت هزار و پنجصد تن منتظر اند تا وارد اروپا شوند.

مقدونیه با پناهجویان با جدیت برخورد می کند و در بیش از یک هفته گذشته، تنها به چند گروه کوچک اجازه داده تا وارد آن کشور شوند.

کارمندان خیریه هشدار می دهند که اگر وضعیت در منطقه ایدومینی همین گونه ادامه یابد، به زودی مشکل پناهجویان بیشتر خواهد شد.

برخی موسسات و همچنان حکومت یونان از کمبود غذا، آب و نیازمندی های اولیه برای پناهجویان که شماری زیادی از کودکان خورد سال هم در میان شان شامل اند خبر می دهند.