امریکا از تلاش ها برای آغاز گفتگوی صلح در افغانستان، خوشبین است

امریکا در مورد تلاش ها برای آغاز مذاکرات صلح بین حکومت و طالبان افغان، ابراز خوشبینی کرده است.

لوریل میلر معاون نمایندهء خاص امریکا در امور افغانستان و پاکستان دیروز در دیدارش با مشاور امنیت ملی افغانستان در کابل، اطمینان داد که این تلاش ها نتایج مثبتی را به بار می آورد.

همزمان با این، معاون شورای عالی صلح افغانستان می گوید، اجلاس پنجم گروه هماهنگ کننده برای آغاز مذاکرات صلح حکومت و طالبان افغان بین ده تا پانزدهم ماه مارچ در اسلام آباد برگزار می شود.

قبلاً گفته شده بود که این نشست در هفتهء اول ماه مارچ دایر می گردد.

اما مولوی عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان دیروز در صحبتی با رادیو آزادی در اشاره به اظهارات اخیر سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان در واشنگتن گفت، فیصله قبلی در این مورد عمومی بود و باید نهایی می شد:

" چون میزبانی این دور مذاکرات را اسلام آباد به عهده دارد، سرتاج عزیز در بیانیه اش در واشنگتن گفت، که بین دهم الی پانزدهم ماه مارچ این نشست رو در رو دایر می شود. از همین لحاظ تخمین شورای عالی صلح افغانستان نیز بر این است که این نشست بین همین تاریخ ها در اسلام آباد برگزار می شود. "

معاون شورای عالی صلح افغانستان در ادامه صحبت خود گفت، در این مذاکرات در مورد خطوط اساسی و خطوط قرمزی جانب حکومت و شورای عالی صلح هیچ گونه انعطافی به میان نیامده است.

در مذاکرات چهارجانبه نماینده گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا اشتراک دارند.

در این میان، لوریل میلر معاون نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان دیروز در کابل با حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان روی تلاش های جاری گفتگوهای صلح ملاقات کرد.

در اعلامیه که در این رابطه از سوی مشاوریت امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان به نشر رسیده آمده است که آقای اتمر در مورد این روند، ابراز خوشبینی کرده و یکبار دیگر تاکید نموده که آنها با کسانی مذاکره نمی کنند که برای کشتن افغان ها حملات انتحاری و بمبی را انجام می دهند.

ضمناً، معاون نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان نیز اطمینان داد که تلاش های جاری برای آغاز مذاکرات صلح نتایج مثبتی را به بار می آورد.

این در حالیست که شهباز ایرج مسئول مطبوعاتی معاونیت اول رئیس جمهوری در اشاره به دیدار و ملاقات های جنرال عبدالرشید دوستم با عدهء از مقامات بلند رتبه کشورهای عربی دیروز در برنامه روی امواج آزادی گفت، برخی از کشورهای عربی اطمینان داده اند که نماینده های معتبر طالبان در مذاکرات صلح با حکومت افغانستان اشتراک می کنند:

" در نتیجه رفت و آمد های که صورت گرفته بود و حضور جنرال صاحب دوستم در آن، امیدواری های زیادی، مبنی بر اینکه اشخاص کلیدی و مهم گروه طالبان که می توانند سرنوشت ساز باشند و نتیجه بخش، ملاقات با آنها بر سر اولویت های که ما بر صلح داریم، پدید آمد. بعضی از نکاتی اکنون نیاز است تا، بیان شود، متاسفانه در مراحلی از تلاش قرار داریم که نمی توان آن را بیان کرد. "

مولوی عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان گفت، تعدادی از کشور های عربی به شمول عربستان سعودی بر اساس روابط که با حکومت افغانستان دارند و به خاطر اینکه، بر شماری از رهبران گروه های مخالف حکومت در افغانستان نفوذ دارند، در روند گفتگو های صلح نقش مهم را بازی کرده می توانند.