روز جهانی زن طی مراسم با شکوه در بلخ تجلیل گردید

مسئولان ریاست امور زنان بلخ از هشتم مارچ یا روز جهانی زن در این ولایت با مراسمی خاصی تجلیل به عمل آورده و زنان افغان را به مبارزه جدی با خشونت های موجود علیه آنان فرا خواندند.

شهلا حدید رئیس امور زنان ولایت بلخ در جریان همایش که به منظور تجلیل از هشتم مارچ یا روز زن در مزارشریف برگزار شده بود گفت که زنان افغان در جامعه با چالش های امنیتی مواجه بوده و با مسایل اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

وی با بیان کلمه هشتم مارچ یا روز زن نخواست که از خشونت های موجود علیه زنان پرده بردارد، اما گفت زنان افغان جهت نقش آفرین در جامعه باید با خشونت های موجود علیه شان مبارزه در پیش گیرند.

شهلا حدید گفت:

" زنان افغان باید مبارزه جدی علیه خشونت ها را در پیش گیرند، چالش ها، مشکلات امنیتی و اقتصادی وجود دارد، اما باید با آن مبارزه شود. "

در حالی توسط ریاست امور زنان بلخ از روز هشتم مارچ (روز جهانی زن) با مراسم باشکوه تجلیل می شود که از سوی دیگر کمیسیون حقوق بشر از افزایش خشونت 60 درصدی علیه زنان در مزارشریف و زون شمال افغانستان ابراز نگرانی می کنند.

خماری حیدری مسئول بخش زنان کمیسیون حقوق بشر در شمال کشور می گوید که خشونت ها علیه زنان در ولایات بلخ، جوزجان، سرپل و سمنگان 60 درصد افزایش یافته است.

به گفته بانو حیدری که میزان ثبت خشونت ها علیه زنان از 630 مورد به 962 مورد افزایش پیدا کرده است:

" خشونت ها علیه زنان در زون شمال کشور نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش یافته است و باید بگویم که آمار از 630 مورد به 962 مورد بالا رفته و قابل نگرانی است. "

کارشناسان امور اجتماعی افزایش میزان خشونت علیه زنان را به گسترش نا امنی های اخیر شمال، ترویج بنیاد گرایی در جامعه و عدم آگاهی زنان از حقوق شان نسبت می هند.

سخی داد مهدیار آگاه امور فرهنگی و اجتماعی ترویج فرهنگ بنیاد گرایی و گسترش مدارس افراطی دینی را نیز از چالش های موجود در برابر فعالیت اجتماعی زنان شمال افغانستان می داند.

مهدیار در رابطه افزود: " سه دلیل عمده در قابل به افزایش خشونت علیه زنان وجود دارد، نخست ترویج بنیاد گرایی، دلیل دوم نا امنی های شمال و سوم عدم نتیجه درست استفاده از دیموکراسی می باشد. "

بر اساس معلومات کمیسیون حقوق بشر افغانستان که در جریان سال روان بیش از 12 محکمه صحرایی در برابر زنان در این زون انجام یافته است.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی