رشد اقتصادی افغانستان وابسته به مشارکت زنان در بخشهای اقتصادیست

با آنکه زنان در افغانستان استقلالیت اقتصادی کمتر دارند اما در چند سال اخیر آنان کوشیده اند تا خود کفا شده و در اقتصاد کشور سهم فعال بگیریند.

آیسا یا اداره حمایت از سرمایه گذاری در افغانستان میگوید که اقتصاد افغانستان تا زمانی رشد نمیکند که زنان در آن مشارکت گسترده نداشته باشند.

محمد قربان حقجو رئیس این اداره روز چهارشنبه در مراسم تقدیر از زنان متشبث که به مناسبت هشم مارچ یا روز جهانی زن در کابل برگزار شده بود این موضوع را ابراز داشت:

" اقتصاد افغانستان رشد نمیکند مگر اینکه تا نصف از این جامعه کشور یعنی زنان که توانایی کار و سرمایه گذاری دارند عملاً در اقتصاد دخیل نشوند و عملاً وارد مارکیت شوند و ظرفیت ها و استعداد های خود را به نمایش بگذارند. "

آقای حقجو گفت که در حال حاضر کمتر از یک درصد تشبثات در افغانستان مربوط زنان بوده و وی این رقم را بسیار اندک خواند.

اداره حمایت از سرمایه گذاری در افغانستان میگوید که هم اکنون مقدار سرمایه گذاری زنان افغان 350 میلیون دالر می باشد.

در این مراسم اداره حمایت از سرمایه گذاری از 23 تن از زنان نخبه تجارت پیشه افغان با اعطای تندیس ها تقدیر کرد.

در این میان زنان متشبث میگویند، زمانیکه بخاطر گرفتن قرضه به بانک ها میروند از آنان بخاطر تضمین درخواست قباله خانه و یا زمین میشود و این یک معضل جدی در برابر کارهای آنان می باشد.

سیما طبیب و زینب ابراهیمی که یکی آن فابریکه موبل و فرنیچر و دیگر آن انجمن صنایع دستی دارد میگویند که آنان با راه اندازی سرمایه های خیلی اندک توانسته اند تا حدی خود کفا شوند.

آنان این تقاضا ها را از حکومت دارند:

" دولت به آنان جای به فابریکه بدهد، مشکلات بانک را رفع کند تا ما بتوانیم قرضه بگیریم و دیگر اینکه امنیت ما را تامین کند. "

" به ما گفته میشود که به بانک ها بروید و پول قرضه بگیرید وقتی ما مراجعه می کنیم بانک ها از ما قباله خانه یا زمین میخواهند به خاطر تضمین و به شما معلوم است که در افغانستان زنان بنام خود قباله ندارند پس خواهش ما اینست که قرضه یی بدهند که بدون تضمین قباله خانه و زمین باشد. "

اداره حمایت از سرمایه گذاری در افغانستان میگوید که نبود امنیت، ذهنیت حاکم در جامعه، عدم داشتن ظرفیت های مسلکی و عدم دسترسی به امکانات مالی از عوامل اساسی رشد اندک زنان در بخش تشبثات پنداشته میشود.

گزارش: فریبا واحدی