فعالان معترض: بجای طالبان باید با پاکستان صلح شود

ده ها تن از اعضای معترض نهاد فکر نو می گویند، تلاش های جاری صلح ناکام بوده و پاکستان می خواهد که با وعده های چرب خود حکومت افغانستان را مصروف نگهدارد.

آنان که بگونه اعتراض کفن ها را بر تن کرده بودند در ساحه پل محمود خان تجمع کرده و از حکومت خواستند که بجای طالبان با پاکستان صلح کند.

دو تن از فعالان معترض گفتند که گفتگو های صلح مانند یک نمایشنامه است و هیچ روزنه کامیابی در آن دیده نمی شود:

" روند و اندیشه نو از دولت افغانستان می خواهد در برابر گروه تروریستی طالبان از قاطعیت و فشار نظامی لازم کار بگیرد تا خود این گروه به گفتگو های صلح و خواست مردم افغانستان تن دهد. "

" ما این کفن ها را بر تن کرده ایم تا حمایت خود را از اردو، پولیس و مردم اعلان کنیم. امروز اینجا فردا در اسلام آباد و پس فردا در جای دیگر فقط بنام این جلسات دایر می شود و فقط عکس و فلم می گیرند و خود شان خوب می فهمند که چی می کنند. "

آنان در شعار های خود این را نیز نوشته بودند که شورای عالی صلح در بر قراری صلح در کشور ناتوان است.

این اعتراض در حالی صورت میگیرد که گفتگوهای رو در روی صلح با طالبان به تعویق افتاده و طالبان هم اشتراک خود را در این گفتگو ها رد کرده اند.

اما شورای عالی صلح افغانستان این استدلال معترضین را بی اساس می خواند که صلح باید از طریق جنگ تامین شود.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا در صحبت با رادیو آزادی گفت که جنگ راه حل نیست و صلح فقط از طریق گفتگوها با طالبان مسلح تامین شده می تواند نه از طریق جنگ:

" بدون صلح و بدون گفتمان سیاسی در دنیا هیچ بحران حل نشده، تمام جنگ های که در طول ادوار تاریخ در دنیا و در افغانستان دیده شده پایان و انجام آن صلح بوده. "

آقای اوچقون همچنان می گوید که به نشست های چهار جانبه صلح خوشبین هستند و امیدوارند که نتیجه خوبی در پی خواهد داشت.

انتقادات در ارتباط به گفتگو های صلح در حالی صورت می گیرد که تلاش های اخیر کشور های امریکا، پاکستان و چین افغانان را امیدوار ساخته است.

این سه کشور به حکومت افغانستان اطمینان داده اند که اگر طالبان از راه صلح خشونت را ترک نه کنند در مقابل آنها اقدام مشترک نظامی را انجام خواهند داد.

گزارش: ذکیه حکیمی