چرا پاکستان با همهء همسایه هایش روابط پر تنش دارد؟

جنرال راحیل شریف لوی درستیز پاکستان

علایق پر از دشواری پاکستان با هند و روابطسمبولیک این کشور با طالبان افغان، اکثراً روی روابط پر تنش پاکستان با سایر همسایه های منطقوی اش سایه افگنده است.

به نوشتهء نشریهء فارن پالیسی، ایران از مدت ها به اینسو در مورد منازعات سرحدی در منطقهء بلوچستان و جنگجویانی که از آنسوی سرحد بر قلمرو این کشور حمله می کنند، شکایت دارد. حتی چین "دوست همهء فصل ها"، پاکستان را به حملات تروریستی در ایالات شین جین ملامت می کند و تنش ها در روابط پاکستان با بنگلادیش به مرحلهء خطر ناک آن رسیده است.

روابط بین پاکستان و بنگلادیش که در سال 1971 میلادی از پاکستان جدا شد، از همان آغاز با تنش های همراه بوده است.

تقریباً همهء همسایه ها، با اتهامات مشابه پاکستان را به مداخلات در امور داخلی کشورهایشان و تمویل شورشیان ملامت می کنند. در ماه فبروری سال گذشتهء میلادی استخبارات بنگلادیش مزارخان دیپلومات پاکستانی را از داکه اخراج کرد. بعد هم در ماه دسامبر فرینه ارشاد (Farina Arshad) دیپلومات دیگر پاکستانی از بنگلادیش اخراج شد. این تنش ها در روابط بین دوکشور با اعدام افرادی ادامه یافت که آنها در پاکستان قهرمان و در بنگلادیش مجرمین جنگی شناخته می شوند.

عبدالحی کاکر آگاه مسایل سیاسی پاکستان با اشاره به اینکه برای بهبود سیاست خارجی پاکستان باید چه تلاش های انجام داده شود، می گوید:

"لازم است دموکراسی در پاکستان ادامه یابد و جامعهء جهانی با مردم و احزاب سیاسی پاکستان کمک کنند. برای حکومت منتخب در پاکستان زمینه های بیشتر تقویت فراهم شود. گفته می شود ادارات نظامی در پاکستان، سیاست خارجی را می سازند و آن را به این نظر می سازند که برای ما مشکل امنیت وجود دارد. مشی خارجی پاکستان از دریچهء امنیت ساخته می شود."

عبدالحی کاکر مشارکت و روابط بین مردم کشورهای منطقه را در بهبود روابط سیاسی پاکستان با همسایه گانش موثر دانسته می گوید:
"اگر مشارکت بین مردم به وجود بیاید، کار وبار، تجارت، دیپلوماسی و رفت آمد ادامه داشته باشد، احتمال دارد اختیار سیاست خارجی پاکستان به حکومت ملکی داده شود و حکومت ملکی براساس ارادهء مردم و مطابق به ضرورت ها سیاست خارجی را طرح کند، ممکن است روابط پاکستان با همسایه ها و جامعهء جهانی به جای تشنج به شکل خیلی آرام و خوب آن پیش برود."

با وصف نگرانی های در حال افزایش از حضور شورشیان گروهء دولت اسلامی، حکومت بنگلادیش حمایت خارجی را از شورشیان محلی در این کشور یک تهدید بزرگتر می داند. نشریه "هندو" گزارش داده است که بنگلادیش اطلاعات با اعتبار را در مورد ادامهء تمویل شورشیان، دریافت کرده است.

به نوشتهء نشریه فارن پالیسی، روابط سیاسی بین پاکستان و بنگلادیش فراتر از زخم های کهنهء 45 سال قبل بوده، در مورد تهدیدهایست که سیاست های امنیتی پاکستان، دموکراسی با تعدد حزبی را در جنوب آسیا مواجه ساخته است.

Your browser doesn’t support HTML5

چرا پاکستان با همهء همسایه هایش روابط پر تنش دارد؟