عطا محمد نور حضور گروه داعش در بلخ را تائید کرد

عطا محمد نور سرپرست بلخ

عطا محمد نور سرپرست بلخ جهت سرکوب مخالفین مسلح دولت هفته گذشته خودش لباس نظامی بر تن کرد و رهبری عملیات خورشید 21 علیه طالبان مسلح را در ولسوالی های زارع و کشنده بر عهده گرفت.

آقای نور بعد از یک هفته جنگ علیه مخالفین مسلح دولت، مناطق دهه یک و تنج ولسوالی های زارع و کشنده را از وجود طالبان مسلح پاکسازی کرد.

در خاتمهء این عملیات نظامی آقای نور اعلام کرد که تنها طالبان مسلح علیه حکومت در این ولایت نمی جنگیدند، بلکه حضور گروه داعش در بلخ را نیز تائید کرد.

عطا محمد نور گفت که در جریان این عملیات نظامی آنان با دو جریان افراطی طالب و داعش مقابل بودند.

آقای نور در رابطه به هویت این جریان های افراطی گفت:

" فکر کنم که این افراد به هر دو جریان افراطی ارتباط داشتند و آن ها بیرق های طالبان و داعش را با خود داشتند. "

سرپرست ولایت بلخ می گوید که در عملیات نظامی خورشید 21 که جهت پاکسازی ولسوالی های زارع و کشنده از وجود مخالفین مسلح در بلخ صورت گرفت، قوت های نظامی مختلف در این عملیات سهیم بودند و تلفات سنگینی را به طالبان وارد کرده اند.

نور می افزاید که در جریان این عملیات 7 تن از مخالفان کشته شده، حدود بیست تن آنان از سوی نیروهای امنیت افغان اسیر شدند و نزدیک به ده تن دیگر مجروح گردیده اند.

این مقام ارشد محلی گفت: دو جریان افراطی مسلح در تلاش بودند تا نخست بلخ را نا امن بسازند و با استفاده از موقع به ولایات سمنگان و سرپل نیز حمله آور شوند:

" دو جریان افراطی در تلاش نا امنی در تنج دره کوهستانی و استراتیژیک بودند و بعد در مزارشریف میخواستن نا امنی خلق کنند، همین قسم به شولگره میرفتند و تلاش حمله بر سمنگان و ولایت سرپل را داشتند. "

با وجود که برای نخستین بار این مقام بلخ از حضور افراد وابسته به گروه داعش در این ولایت خبر می دهد، اما گفته است که هیچ گروه افراطی توانایی ایجاد نا امنی در بلخ را نخواهد داشت و به موقع سرکوب می گردد.

تا به اکنون طالبان مسلح و یا هم هیچ جریان دیگری به نماینده گی از داعشیان در مقابل به این ادعای آقای نور واکنش نشان نداده است.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی