مشکلات صالون فاتحه خوانی زنان

در گذشته ها بر موضوع کمبود صالون های فاتحه خوانی زنانه در شهر و ولایات افغانستان و مشکلات ناشی از آن پرداخته بودیم.

اما قرار معلوم مشکل هنوز هم پا بر جاست و در یک صالون فاتحه خوانی زنانه در شهر کابل گاهی هشت و حتی ده فاتحه یکجا برگزار میگردد.

اینگونه برگزاری محافل فاتحه در یک صالون و یا نبود مکان خاص فاتحه برای زنان خصوصاً در ولایات چه مشکلاتی را با خود دارد؟

در برنامهء این هفته معلوم خواهد شد که در رفع این مشکل آیا اقداماتی از سوی مراجع مسئول صورت گرفته یا نه و اگر بلی پس اصل مشکل در چیست؟

در گذشته ها مراسم فاتحهء زنانه در خانه برگزار می گردید که از یک روز تا سه و هفته و حتی سال طول میکشید. اما آهسته آهسته با اعمار تعدادی از صالون های فاتحه خوانی برای زنان در شهر کابل، حدوداً از سال های 1334 و 1335 هجری شمسی آغاز گردید.

صالون شهر نو اولین صالون فاتحه خوانی برای زنان و بعد از آن صالون فاتحه خوانی کارتهء چهار و بعد هم در کارتهء نو و مکروریان سوم را میتوان نام گرفت. بعد از ایجاد دولت انتقالی صالون فاتحه خوانی منطقهء ده دانا هم اعمار گردید.

تا اندازه یی خانواده های عزا دار توانستند از سهولت آن در رسم پذیرایی و ابراز تسليت از دوستان و اقارب بهره مند گردند.

چنين پديده را ميتوان به عنوان گامی متحول در زنده گی زنان افغان تلقی کرد. در شهر کابل هشت صالون فاتحه خوانی فعال زنانه در ناحیه های اول، چهارم، سوم، هفتم، یازده هم، دوازده هم، هفتم، نهم و برخی از نقاط دیگر فعالیت دارند.

اما امروزه با ازدیاد روز افزون نفوس در شهر کابل و تقاضا و ضرورت مردم، فکر میشود فاتحه خانه های بیشتری برای زنان اعمار گردد. زیرا قرار معلوم از روی مجبوریت بیشتر اوقات هفت، هشت و حتی ده فاتحهء زنانه همزمان در یک صالون فاتحه خوانی برگزار میگردد که گفته میشود به جای سهولت مشکل ساز بوده میتواند.

خانم نوریه یکی از باشنده گان ده خدایداد از چشم دیدش در برگزاری چندین فاتحه همزمان در صالون کارتهء چهار یاد کرده گفت که چگونه زنان حالشان برهم خورده و به زمین افتاده و زیر پا شده بودند.

بخاطر حل این مشکل دو سال قبل از انجنیر راحله کوهستانی رئیس خدمات کلتوری شاروالی کابل پرسیده بودیم که ایشان در جواب، اعمار پنج صالون فاتحه خوانی دیگر را برای زنان وعده داده بودند.

Your browser doesn’t support HTML5

صالون فاتحه خوانی برای زنان

تهیه کننده: عفیفه ساکب