تبصره روزنامه های جهان در مورد تلفات افراد ملکی در افغانستان

نشریه Stars & Stripes به گزارش سازمان ملل متحد در بارۀ تلفات غیر نظامیان در افغانستان توجه کرده است.

به نوشته نشریه، درین گزارش آمده که در سه ماه اول سال روان میلادی، ششصد فرد ملکی کشته و هزار و سه صد و چهل و سه غیر نظامی زخمی شده اند.

نشریه در ادامه نوشته است، این رقم در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته دو درصد افزایش را نشان می دهد.

به نوشته نشریه، درین گزارش روز یکشنبه سازمان ملل متحد در مورد افزایش تلفات در نتیجه حملات هوایی نظامیان افغان و بین المللی ابراز نگرانی شده است.

به نوشته نشریه، نیکولاس هیسم، نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است، اگر جنگ شدت پیدا می کند، لازم نیست شمار کشته شده ها و زخمی های غیر نظامی هم زیاد شود.

نشریه می نویسد، به باور هیسم، طرف های جنگ باید به مسئولیت های خود در مورد قوانین حقوق بشر و تامین حقوق بشر توجه جدی کنند.

Stars & Stripes نوشته است، این مقام سازمان ملل افزوده که در نتیجه بی احترامی به مسئولیت های بشری در افغانستان که مردمش کافی رنج دیده اند، این کشور دچار مشکلات بیشتر خواهد شد.

نشریه می نویسد، تعداد زیاد کارشناسان با توجه به فصل جنگ در افغانستان، افزایش در شمار کشته شده و زخمیان را پیش بینی کرده اند.

مخالفان مسلح دولت امسال عامل شصت درصد قتل و زخمی شدن غیر نظامیان و سال گذشته هفتاد و سه درصد مسئول خوانده شده اند.

نیروهای طرفدار دولت هم حداقل عامل ۱۹ درصد کشته و زخمی شدن غیر نظامیان دانسته شده اند که پنج درصد افزایش را نشان می دهد.

واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست می نویسد، در حالی که موانع در سرحدات اروپا در برابر پناهجویان افغان ایجاد شده، افغانها از طریق کمپ های مهاجران در هند، میدان های هوایی روسیه و حتی سواحل کیوبا، راه های جدید ورود به اروپا را جستجو می کنند.

به نوشته روزنامه، این تغییر در پلانگذاری مسافرت به اروپا شاید نشانۀ از آغاز یک مرحله جدید بحران مهاجرت باشد.

به باور واشنگتن پُست، این بحران، رهبران جهان را دست و پاچه ساخته و سبب شده تا افغانستان نیروی کاری اش را از دست بدهد.

روزنامه با اشاره به خطرهای که پناهجویان افغان در جریان مسافرت به اروپا سال گذشته مواجه شدند، می نویسد که حالا بسیاری از افغانها از راه های مصئون استفاده می کنند.

تمین عمرزی، کارمند بزرگترین آژانس مسافرتی در کابل به روزنامه گفته است که حالا مردم خطرهای بزرگ را نمی پذیرند و می خواهند با استفاده از پاسپورت سفر کنند و به افغانستان باز نگردند.

به نوشته روزنامه، تقاضای مسافرت افغانها از کابل به کیوبا، کارمندان آژانس های مسافرتی را متعجب ساخته است.

روزنامه می افزاید، کارمندان این شرکت ها می گویند، افغان های زیاد با پاسپورت های دارای ویزه کیوبا به دفتر شان مراجعه می کنند.

به نوشته روزنامه، این ویزه ها در ایران به گونۀ رسمی و یا در بازار سیاه در اختیار مردم قرار داده شده اند.

واشنگتن پست به نقل از سلیمان سعیدی، یک کارمند دیگر این آژانس مسافرتی نوشته است، از ماه جنوری به این سو ده تا پانزده تن نزد شان مراجعه کرده اند و خواسته اند برای شان تکت کیوبا بدهند.

او می گوید، این افغانها نمی خواهند آنجا بمانند، بلکه قصد دارند از طریق مکسیکو به امریکا و یا کانادا بروند.