داد و ستد تجارتی میان افغانستان و ترکیه کاهش یافته است

در حالیکه سرمایه گذاری در این اواخر در افغانستان رو به کاهش است؛ اتاق تجارت و صنایع این کشور از تاجران ترکی می‌خواهد تا فعالیت‌های تجارتی و سرمایه گذاری‌شان در افغانستان را افزایش دهند.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، هرچند تولیدات ترکی در افغانستان بازار خوبی فروش دارد اما در این اواخر میزان صادرات و واردات میان دو کشور کاهش چشمگیر یافته است.

آقای الکوزی روز سه شنبه در مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه بین‌المللی افغان – ترک در کابل ابراز امیدواری کرد که برگزاری همچو نمایشگاه‌ها مجداً در راستای تشویق تاجران دو کشور موثر واقع گردد.

خان جان الکوزی

وی گفت:

" ما پارسال در حدود ۶۰ میلیون دالر با ترک‌ها تجارت صادراتی داشتیم ولی متاسفانه این به ۱۳ میلیون دالر تقلیل یافتند و همچنان ما در زمان پیشتر تقریباً با ترک‌ها به ارزش در حدود ۴۰۰ میلیون دالر واردات داشتیم اما امسال کمتر از۲۰۰ میلیون دالر است که این امر سبب شده تا تجارت ما هم کمتر شود."

بر اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع افغانستان، در سال‌های قبل مبادلات تجارتی میان دو کشور به ۶۰۰ میلیون دالر می‌رسید اما در این اواخر به دلیل بحران‌های سوریه، تیره گی روابط ترکیه با روسیه و بلند رفتن تعرفه‌های گمرکی این داد و ستد را به شدت متاثر ساخته است.

گفته می‌شود که تاجران ترکی حدود ۱۳۲ میلیون دالر در افغانستان سرمایه گذاری کرده اند اما مقامات افغان آن را ناکافی خوانده و خواستار افزایش آن هستند.

احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب

در عین حال احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب وعبدالستار مراد وزیر اقتصاد افغانستان در سخنرانی‌های ‌شان به تاجران دو کشور گفتند که حکومت تلاش می‌کند تا قوانین حقوقی جدیدی را وضع نماید تا از طریق آن به تاجران شرایط مناسب فراهم گردد.

درعین حال مسئولان انجمن تاجران و صنعتکاران افغان – ترک می‌گویند که تلاش خواهند کرد تا از طریق برگزاری همچو نمایشگاه‌ها فرصت‌های سرمایه گذاری در افغانستان را فراهم سازند.

سمیع یاوز رئیس این انجمن در مورد گفت:

"با وجود شرایط دشوار انجمن صنعتکاران افغان – ترک در تلاش این هستیم تا میان ترک‌ها و برادران افغان خود یک پل ارتباطی را ایجاد کنیم ما تاجران ترکی در کنار افغانها هستیم زیرا بسیار زحمتکش هستند، مهمانواز هستند و در تلاش یافتن زمینه‌های کاری هستند."

در ششمین نمایشگاه بین‌المللی افغان – ترک در کابل ۲۵ شرکت تولیدی ترکی و ۳۵ شرکت تولیدی افغانی محصولات ‌شان را در ۸۷ غرفه برای چهار روز به نمایش گذاشته اند.

در این نمایشگاه انواع مختلف مواد ساختمانی، ماشین آلات زراعتی، وسایل برقی، لباس، مواد غذایی و موبل و فرنیچر به نمایش گذاشته شده‌است.

گزارش: ویدا بره کی