رئیس جمهور اوباما با سران مایوس شده کشورهای خلیج صحبت می‌کند

رئیس جمهور امریکا امروز در اجلاس سران کشور های عضو شورای همکاری خلیج در ریاض اشتراک می کند.

اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج تهدیدهای متوجه به این کشورها از سوی گروه دولت اسلامی و آنچه را که فعالیت‌های تهدید آمیز تهران در منطقه می داند مورد بحث قرار میدهد.

بارک اوباما روز چهارشنبه به عربستان سعودی رسید. او تلاش می کند که نگرانی کشورهای عربی خلیج از تهدیدهای محتمل ایران را دور سازد.

رئیس جمهور امریکا این کشور‌ها را ترغیب خواهد کرد تا اختلافات مذهبی را برای مبارزه در برابر گروه دولت اسلامی کنار بگذارند.

بارک اوباما در ملاقات روز چهارشنبه با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و امیر امارات عربی متحد در بارۀ این مسایل گفتگوهای خاص داشت.

رئیس جمهور امریکا این کشور‌ها را ترغیب خواهد کرد تا اختلافات مذهبی را برای مبارزه در برابر گروه دولت اسلامی کنار بگذارند.

او در گردهمایی امروز با رهبران دیگر کشورهای عربی خلیج گفتگوهای بیشتر در این مورد خواهد داشت.

این چهارمین مسافرت بارک اوباما رئیس جمهور امریکا به عربستان سعودی است و شاید آخرین مسافرت وی به حیث رهبر امریکا به ریاض باشد.

چون انتخابات ریاست جمهوری در امریکا پیشرو است، به نظر میرسد که اظهارات بارک اوباما شاید قناعت رهبران کشور‌های عربی خلیج را چندان فراهم نکند.

ایران و حامیان شیعه مذهب آن از یکسو و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی از سوی دیگر برای نفوذ در شرق میانه باهم رقابت دارند.

کشورهای عربی خلیج گمان می کنند که بارک اوباما به سوی ایران بیشتر تمایل دارد.

اظهارات اخیر رئیس جمهور امریکا نیز کشورهای عربی خلیج را خشمگین ساخته است.

او به یک مجله گفت که کشورهای عربی باید ایران را شریک خود در منطقه بدانند و رقابت میان ریاض و تهران باعث جنگ‌های نیابتی و نا آرامی در سوریه، عراق و یمن شده است.

بارک اوباما از کلمۀ مفت خوار استفاده کرده گفت، برخی کشورهای مشخص سهم خود در امنیت منطقه را ادا نمی کنند.

رئیس جمهور امریکا خواهان اصلاحات بیشتر و رعایت حقوق بشر در کشورهای خلیج می باشد.

حملات یازدهم سپتمبر 2001

او در ملاقات دیروز با پادشاه عربستان سعودی در این باره گفتگو کرده است.

یکی از مسایل دیگریکه بر مسافرت اوباما به عربستان سعودی سایه افگنده است تلاش‌های کانگرس امریکا جهت پیگرد قانونی حکومت عربستان سعودی به ارتباط حملات یازدهم سپتمبر می باشد.

بیش از ۳۰۰۰ امریکایی در این حملات در آنزمان کشته شدند.

از جملۀ ۱۹ ربایندۀ طیاره‌های که در این حملات از آن کار گرفته شد ۱۵ نفر آنها اتباع عربستان سعودی بودند ولی دست داشتن حکومت عربستان سعودی در این حملات شبکۀ القاعده رسماً ثابت نشده است.

ریاض تهدید کرده است که اگر کانگرس کدام لایحۀ پیگرد عربستان سعودی را تصویب کند سرمایۀ صد‌ها ملیارد دالری این کشور در امریکا را می فروشد. بارک اوباما در آستانۀ مسافرت خود به عربستان مخالفت خود را با این لایحه ابراز داشت.

رئیس جمهور امریکا پس از اشتراک در اجلاس سران کشورهای شورای همکاری خلیج امروز یک نشست خبری خواهد داشت و سپس راهی لندن خواهد شد.