روند ثبت نام افغان‌های فاقد اسناد در پاکستان آغاز می‌شود

در حالی که گزارش‌ها می‌رسانند که حکومت پاکستان تصمیم دارد دروازه تورخم را برای افغان‌های که بدون داشتن اسناد قانونی وارد آن کشور می‌گردند مسدود سازد، حکومت افغانستان می‌گوید که مقامات آن کشور تعهد کرده‌اند که روند ثبت نام مهاجرین فاقد اسناد در آن کشور را آغاز می‌کنند

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان روز جمعه در صحبت با رادیوآزادی گفت: این تعهد به تازه گی از سوی مقامات پاکستانی با وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان در آن کشور صورت گرفته است.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان

وی گفت:

"ما قبلاً تفاهم کرده بودیم که با حکومت پاکستان در کابل که اینها ثبت و راجستر شوند، اما بنابر مسایل سیاسی ثبت و راجستر این‌ها آغاز نشده بود، زمانیکه وزیر مهاجرین به پاکستان سفر کرد با مقامات پاکستانی صحبت کرده وعده سپردند که تا سه هفته دیگر روند ثبت و راجستر تمامی افغان‌های که راجستر نشده‌اند در پاکستان آغاز می‌گردد."

به گفته آقای میاخیل، این تعهد از سوی سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان صورت گرفته و برخی از مقامات پاکستانی دیگر نیز با وزیر مهاجرین وعودت کنندگان وعده همکاری برای حل مشکلات مهاجرین را داده‌اند.

به اساس معلومات وزارت مهاجرین وعودت کنندگان افغانستان، سید حسین عالمی بلخی به دعوت رسمی مقامات پاکستانی روز سه شنبه برای یک سفر چهار روزه وارد پاکستان گردیده است.

حفیظ احمد میاخیل می‌گوید، وزیر مهاجرین و عودت کنندگان در جریان سفرش به آن کشور روی تمدید کارت‌های اقامت دیگر مهاجرین برای دو سال آینده با مقامات پاکستانی نیز صحبت کرده‌است.

تعدادی از مهاجرین افغان در پشاور پاکستان

قرار گزارش‌ها بیشتر افغان‌ها در چند دهه گذشته به اثر عوامل مختلف بخصوص ناامنی‌ها کشور را ترک گفته و در پاکستان، ایران و کشورهای اروپایی مسکن گزین شده‌اند.

به اساس معلومات وزارت مهاجرین وعودت کنندگان افغانستان، در حال حاضر سه میلیون افغان در پاکستان زندگی می‌کنند که تنها یک و نیم میلیون آنها کارت اقامت داشته و بقیه فاقد مدرک می‌باشند.

در این حال کارشناسان افغان اقدام برای قانمند شدن حضور افغان‌های فاقد مدرک را در پاکستان مهم خوانده و می‌گویند با این کار این مهاجرین از حقوقی برخوردار می‌شوند که تا حال از آن محروم بودند.

کبیر رنجبر کارشناس مسایل حقوقی در این مورد بیشتر می‌گوید:

"اگر اینها راجستر می‌شوند و کارت شناسایی پیدا می‌کنند، اینها می‌توانند به صورت قانونی مصروف کار شوند و از هر نگاه زندگی ‌شان قانونمند می‌شود در خاک پاکستان."

کبیر رنجبر کارشناس مسایل حقوقی

تعهد از سوی مقامات پاکستانی در حالی برای آغاز روند ثبت نام افغان‌های بدون مدرک در آن کشور صورت می‌گیرد که قرار گزارش‌ها این مهاجرین هنوز هم با انواع از مشکلات در آن کشور روبرو می‌باشند.

هر چند دیده می‌شود که باورها نسبت به تعهدات مقامات پاکستانی در افغانستان کمرنگ شده است، اما اینکه حکومت پاکستان با این تعهداش تا چه حد به مشکلات افغان‌های فاقد مدرک در آن کشور رسیدگی می‌کند، موضوع ایست که با گذشت زمان روشن خواهد شد.

گزارش: جاوید حسن زاده