نگرانی ها در مورد وضعیت امنیتی افغانستان

ستارس اند سترایپس

روزنامهء امریکایی ستارس اند سترایپس در گزارشی نوشته است که سال گذشته ناتو موافقت کرد تا هشت پایگاه نظامی را به ارزش ده میلیارد دالر در اختیار حکومت افغانستان قرار دهد.

اما به نوشتهء روزنامه هنوز هم دو پایگاه در اختیار نظامیان امریکایی است، یکی پایگاه شیندند در هرات و دیگر کمپ بسچن در هلمند.

در این گزارش ستارس اند سترایپس آمده که شش پایگاه دیگر قبلاً به کمیسیون اقتصادی- انکشافی افغانستان سپرده شده اند.

روزنامه می‌افزاید، این کمیسیون می‌خواهد برای تشویق سرمایه گذاری، این پایگاه ها را به ساحه های تجارتی تبدیل کند.

به نوشتهء ستارس اند سترایپس مقام‌های افغان امیدوار اند که از این راه میلیاردها دالر عاید بدست آورند و به صد ها هزار نفر زمینهء کار فراهم شود.

در ادامهء این گزارش آمده است، در پهلوی استفادهء نظامی، از این پایگاه های هوایی برای خدمات ملکی نیز استفاده خواهد شد.

قرار بود این پایگاه ها در جریان چهار ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی به حکومت افغانستان سپرده شوند اما دیده می‌شود که چنین نخواهد شد.

زیرا واشنگتن تصمیمش را دربارهء حضور نیروهایش در افغانستان تغییر داد و اعلان کرد که تا پایان سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۹ هزار نظامی امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند.

به نوشتهء ستارس اند سترایپس همین موضوع سبب شده است تا پایگاه شیندند و کمپ بسچن تا هنوز به حکومت افغانستان سپرده نشده.

هندوستان تایمز

و اما روزنامه هندوستان تایمز در شماره اخیرش مطلبی را زیر این عنوان نوشته که امریکا از تحمل بیش از حد پاکستان در برابر طالبان افغانستان نگران است.

در بخشی از این مطلب آمده است که ایالات متحده امریکا در مورد ادامه تحمل پاکستان برای گروه های تروریستی مانند شبکه حقانی نگران بوده و این نگرانی خود را بروز شنبه با مقامات بلند پایه اسلام آباد مطرح کرده است.

به گفتهء روزنامه هندوستان تایمز، واشنگتن پس از آن در این مورد ابراز نگرانی کرد که شهر کابل روز سه شنبه گذشته شاهد یک حمله مرگبار بود که در آن بیش از ۷۰ تن کشته شدند و حکومت افغانستان شبکه حقانی را مسئول وقوع این حمله خوانده ادعا کرد که این شبکه حمایت اداره استخبارات پاکستان را دارد.

هندوستان تایمز به نقل از الیزابت تروددو سخنگوی وزارت خارجه ایالات امریکا نوشته که گفته است:" بالای حکومت پاکستان فشار وارد کردیم تا تعهد خود را در مورد به اینکه بین گروه های تروریستی تبعیض قایل نیست عملی کند."

اما به گفتهء خانم تروددو، پاکستان بدون در نظر داشت تعهد خود نمی‌خواهد علیه این گروه های تروریستی اقدام کند.

هندوستان تایمز در ادامه اظهارات سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دوا خان مینه پال را با صدای امریکا نیز نوشته که گفته است: " هر حمله که از سوی گروه حقانی صورت می‌گیرد بدون کمک پاکستان امکان پذیر نیست و این در چهارده سال گذشته به اثبات رسیده است."