"هنوز هم برای رسیدن به صلح در افغانستان راه دراز در پیش است"

دومینیک جرمی سفیر بریتانیا در افغانستان

سفیر بریتانیا در افغانستان می گوید که در برخی موارد مایوسی مردم از حکومت آشکار است اما تامین صلح، امنیت و پیشرفت به زمان بیشتر نیاز دارد.

دومینیک جرمی روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت که در چهارده سال گذشته پیشرفت‌های زیادی در افغانستان صورت گرفته اما هنوز هم برای رسیدن به صلح و ثبات راه درازی در پیش است:

" این مایوسی مردم را که به دلیل عملی نشدن شماری از تعهدات حکومت وحدت ملی است درک کرده می توانم، هیچ فرد این توقع را که مشکلات این کشور در کوتاه مدت، در یک یا دو سال و یا هم در دوره پنج ساله این حکومت حل خواهد شد را ندارد، نه ما به عنوان یک کشور خارجی و نه هم افغانها. "

آقای جرمی افزود، با آنکه حکومت افغانستان در برخی موارد به تعهداتش عمل نکرده است اما بریتانیا در کنار جامعه جهانی حاضر است تا به حیث یک کمک کننده بزرگ نقش‌اش را در این کشور ایفا کند.

دومینیک جرمی روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت که در چهارده سال گذشته پیشرفت‌های زیادی در افغانستان صورت گرفته

دومینیک جرمی همچنان گفت که بریتانیا تلاش دارد تا برای حل مشکلات میان افغانستان و پاکستان نشستی را میان مقامات کشور راه اندازی کند.

به گفته آقای جرمی بریتانیا یگانه راه حل بیرون رفت از جنگ‌های جاری در افغانستان را صلح میداند و اگر حکومت این کشور خواسته باشد بریتانیا آماده است تا در نشست‌های مستقیم گفتگوهای صلح سهم بگیرد:

" برای پایان بخشیدن به جنگ گفتگوهای صلح مهم و یگانه راه حل است، اگر حکومت افغانستان از ما بخواهد تا یک عضوی فعال گفتگوهای صلح باشیم آماده خواهیم بود، اما از نفوذ خود در حکومت افغانستان و پاکستان طوری استفاده می کنیم که با آنان به گفتگو می نشینیم. "

آقای جرمی افزود که آنان در نشست بین المللی بروکسل که قرار است در همین سال برگزار گردد کمک‌های‌شان را با افغانستان مانند سال‌های گذشته اعلام خواهند کرد و به گفته وی کمک‌های بریتانیا در زمینه پیشرفت این کشور نقش مهمی خواهد داشت.

گزارش از تمیم اخگر