روسیه: گروه های جیش الاسلام و احرار الشام شامل لیست سیاه شوند

ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد

روسیه می گوید، گروه های شورشی سوریایی جیش الاسلام و احرار الشام با شبکهء القاعده و شورشیان گروهء دولت اسلامی (داعش) ارتباط دارند و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است تا این دو گروهء شورشی را شامل لیست سیاه سازد.

مقامات سازمان ملل متحد می گویند این پیشنهاد روسیه که 27 اپریل به کمیتهء تحریم ها بالای شبکهء القاعده و شورشیان گروهء دولت اسلامی یا داعش ارائه شده است، به تاریخ 11 ماه می جنبهء عملی بخود خواهد گرفت، مگر اینکه یکی از 15 عضو این کمیته مانع آن شود.

ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد می گوید:

" دلیل این حرکت اطلاعات در مورد این گروه هاست که جنگ را در سوریه دامن زده و با گروه های تروریستی، نخست از همه با شورشیان گروهء دولت اسلامی و شبکهء القاعده مرتبط اند. "

ماموریت واشنگتن در سازمان ملل متحد در مورد شامل ساختن این دو گروه در لیست سیاه هشدار داده، گفته است این حرکت تلاش ها را به خاطر متوقف ساختن دایمی خشونت ها در سوریه، صدمه خواهد زد.

ادگار واسکویز (Edgar Vasquez) یک سخنگوی ماموریت ایالات متحدهء امریکا در سازمان ملل متحد گفته است:

" مجزا ساختن جیش الاسلام و احرار الشام دو گروهی که بخشی از توقف خشونت ها به شمار می روند، تاثیرات مخرب بالای تلاش های خواهد داشت که ما به خاطر پایان جنگ و تشنج زدایی در منطقه انجام می دهیم. "

یک دیپلومات سازمان ملل به آژانس خبری رویترز گفته است، این حرکت روسیه به خاطر تقسیم کردن مخالفان و تضعیف آنها در مذاکرات با حکومت سوریه صورت گرفته است، مذاکراتی که سازمان ملل متحد از آن حمایت می کند.

اما ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد استدلال می کند که این گروه ها آتش بس را در سوریه احترام نکرده و با مذاکرات صلح ژینو همکاری نکرده اند.

جیش الاسلام (لشکر اسلام) یکی از گروه های اصلی شورشیان در سوریه به شمار می رود که در حال حاضر عضو کمیتهء عالی مذاکرات است که در ماه دسمبر سال گذشتهء میلادی از ایتلاف گروهء های شورشی در ریاض تشکیل شد تا از جانب مخالفان مذاکرات را انجام دهد.

گروه احرارالشام به ایتلاف شورشیان مخالف در سوریه نه پیوست است، اما در این دور مذاکرات صلح در ماه جاری اشتراک داشت. رهبر متوفی گروهء احرارالشام در یک صف با اسامه بن لادن جنگیده است، اما این گروه اشتراک عقیده وی و سازمانی را با شبکهء القاعده رد می کند.