روز کارگر در کشورهای مختلف جهان با تظاهرات تجلیل شد

از اول می روز جهانی کارگر دیروز در نقاط مختلف جهان با راه پیمایی‌ها و راه اندازی تظاهرات تجلیل شد.

در اعتراضاتی که به مناسبت اول می در استانبول به راه افتاده بود، پولیس ترکیه از گاز اشک آور و تانک‌های آب در برابر تظاهر کنندهگانی استفاده کرد که شعارهای مرگ بر فاشیزم و زنده باد اول می را نعره میزدند و به سوی میدان تقسیم در حرکت بودند.

تدابیر امنیتی در استانبول بزرگترین شهر ترکیه دیروز بعد از آن خیلی جدی بود که این شهر امسال دو بار شاهد حملات تروریستی بوده که مسئولیت آنرا داعش به دوش گرفتهاست.

آژانس خبری انادولو ترکیه گزارش دادهاست که مقامات بیش از ۲۴ هزار پولیس و ۱۲۰ تانکر آبپاش را در استانبول به وظیفه گماشته بودند و هلیکوپترهای پولیس تظاهرات را از هوا نظارت می‌کردند.

مقامات ترکی امسال مثل سال‌های گذشته تظاهر کننده‌گان روز کارگر را از ورود به میدان تقسیم منع کرده بودند ولی دیروز زمانی در مقابل آنها از گاز اشک آور استفاده شد که حدود ۱۵۰ مظاهره کننده می‌خواستند به سوی میدان تقسیم بروند.

آژانس خبری انادولو گزارش می‌دهد که حد اقل ۴۰ نفر دیروز در استانبول دستگیر شدند.

در مسکو نیز مارش‌های عظیمی به مناسبت اول می یا روز جهانی کارگر به راه افتاده بود.

ده‌ها هزار نفر از طریق میدان سرخ مسکو به مارش پرداختند. در این راه پیمایی که از سوی حزب بر سر اقتدار روسیه متحد دایر شده بود مارش کننده‎گان بیرق‌های روسیه و بالون‌ها را به اهتزاز درآوردند.

بخشی از شعارهای آنها روی معاشات و کار برای جوانان تحصیل کرده متمرکز بود که این مسئله نشانۀ از انتقاد آشکار از حکومت رئیس جمهور پوتین بود.

گروه‌های چپ گراه روسیه مارش‌های جداگانه را به راه انداخته بودند. اول می امسال مصادف بود به ایستر یا عید مسیحیان ارتودکس در روسیه.

گینادی ژیوگانوف رهبر حزب کمونیست روسیه در جریان راهپیمایی این حزب گفت:

"در یک تصادف قابل توجه اول می امسال مصادف شده‌است با روز مقدس ایستر یا زنده شدن دوبارۀ حضرت مسیح، کسیکه برای آرمان‌های بشر و عدالت ایستادگی می‌کرد. زنده باد سوسیالیزم، زنده باد عدالت، زنده باد همبسته‌گی، زنده باد دوستی میان ملت‌ها."

در حالیکه طبقه کارگر در نقاط مختلف جهان بیشتر از هر طبقه دیگر از بحران‌های اقتصادی و بیکاری متاثر می‌باشد، مارش‌های عظیم در شهر‌های دیگر جهان نیز دیروز به مناسبت روز جهانی کارگر دایر شده بود.