کارگران: بیکاری باعث خراب شدن وضعیت امنیتی بامیان می‌شود

صد‌ها تن از کارگران ولایت بامیان طی یک مظاهره مسالمت آمیز در چوک الیکین مرکز این ولایت خواستار تامین فرصت‌های کاری برای کارگران از سوی دولت شدند.

رمضان امید رئیس اتحادیه کارگران ولایت بامیان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"امروز ما روز جهانی کارگر را در ولایت بامیان تجلیل کردیم. مردم به دلیل بیکاری دست به هر جنایتی می‌زنند چون برای تامین مخارج زندگی خود مجبور هستند. خودتان قضاوت کنید که یک کارگر با ۲۵۰ افغانی مزد در روز آن هم بعضی روزها همین پول به دستش می آید و بعضی روزها هیچ پولی بدست نمی آورد، با این ۲۵۰ افغانی چطور می‌تواند مخارج خانواده ده نفری خود را تامین کند. چطور می‌تواند مخارج نان، لباس و تحصیل فرزندان خود را فراهم کند. بنابر این دولت وظیفه دارد تا زمینه کار را برای مردم فراهم کند تا مردم از این زمینه مستفید شوند."

کارگران در جریان تظاهرات صلح آمیز در ولایت بامیان

به گفته آقای امید در سطح ولایت بامیان بیش از ۱۵۰ هزار نفر بیکار وجود دارد که برای این افراد فرصت‌های شغلی وجود ندارد و نبود کار باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی شده است بطوری که این افراد از روی مجبوری به کارهای خلاف و گروه‌های مخالف دولت می پیوندند تا مخارج زندگی خود را تامین کنند که به این صورت امنیت این ولایت با خطر روبرو می شود.

یمن یکی از این کارگرها در مورد وضعیت خود گفت:

" یک کارگر هستم فعلاً یک لک افغانی قرضدار نیز می‌باشم. مدت یک ماه است که دنبال کار می‌گردم بعضی روزها ۲۰۰ افغانی کار می‌کنم که این پول کفایت مخارج فامیلم را نمی‌کند. مجبور هستیم دست به هرکاری بزنیم، با داعش یا طالبان بپیوندیم تا پول بیشتری بدست بیاوریم و مخارج فامیل خود را تامین کنیم."

همچنین به گفته این کارگران از سال گذشته تا حال در حدود ۵۰ هزار نفر از بامیان به علت بیکاری به کشور‌های دیگر مهاجر شده‌اند.

به گفته مسئولین محلی بامیان، بیکاری عامل اصلی مشکلات اجتماعی در این ولایت به خصوص اعتیاد شده که بسیاری از جوانان بامیان به علت بیکاری معتاد به مواد مخدر شده‌اند.

رحمت الله علوی آمر کار در ریاست کار و امور اجتماعی، شهدا معلولین ولایت بامیان در مورد آمار بیکاری در این ولایت گفت:

"آمار دقیق وجود ندارد که چقدر افراد بیکار در بامیان است چون تا حال تحقیقی در این مورد نشده است ولی جای شک نیست که تعداد زیادی از مردم بامیان بیکار هستند و آمار‌ها بیش از حد زیاد است که مردم نیازمند یک شغل مناسب برای تامین مخارج زندگی خود هستند و این یک حقیقت مسلم است."

به گفته آقای علوی، نبود فرصت‌های شغلی متوازن، نبود کارخانه‌های صنعتی و آغاز نشدن کار معادن بامیان باعث بوجود آمدن مشکل بیکاری در سطح این ولایت شده‌است.

این مظاهره کننده‌ها در پایان مظاهره خود طی یک قطعنامه از دولت خواستند تا بدون در نظر داشت تعلقات قومی و نژادی در استخدام کارگران اقدام کنند و فرصت‌های کاری را برای جوانان فارغ التحصیل فراهم کنند. همینطور معاش و تقاعدی کارگران باید بصورت عادلانه اجرا شود.

گزارش: عباس نادری