وزیری: عملیات نظامی شفق نتیجۀ خوب داده‌است

مقامات وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان عملیات بهاری شفق را پر دستاورد خوانده می‌گویند که در این عملیات نیروهای اردو و پولیس ملی شرکت کرده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که از آغازعملیات شفق تا کنون صدها تن از مخالفین مسلح کشته شده که در جمع کشته شده‌گان افراد مهم این گروه نیز شامل بوده‌است .

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که برای راه اندازی عملیات شفق حکومت از قبل آماده‌گی گرفته بود و انتظار می‌رود که این عملیات ادامه پیدا کند.

این عملیات‎ها نتیجه خوب داده‎است.

آقای وزیری می‌گوید:

"ما همه روزه بین ۱۵ تا شانزده یا بیست عملیات پلان شده داریم. در ده تا بیست ولایت افغانستان، ما می‎توانیم به شکل دوامدار عملیات را انجام بدهیم. این عملیات‎ها نتیجه خوب داده‎است، کدام وقتی پیش نیامده که ما کدام عملیات را سازماندهی کنیم و آنرا انجام نداده باشیم."

سخنگوی وزارت دفاع می‎گوید که نیروهای امنیتی افغان در نتیجه عملیات شفق در ولایت‎های کندز، هلمند، ننگرهار، کنر، ارزگان، زابل، بغلان دستاوردهای خوبی داشته‎اند، صدها تن از مخالفین مسلح کشته شده‎است.

درحالیکه عملیات شفق بر ضد مخالفین مسلح از ۲ ماه بدین‎سو در سراسر کشورآغاز شده‎است، مخالفین مسلح نیز متقابلاً عملیات بهاری شان را تحت نام عمری علیه نیروهای امنیتی افغان راه اندازی کرده‎اند.

درعین‎حال وزارت داخله افغانستان می‎گوید که پولیس ملی همراه با نیروهای اردوی ملی یکجا درعملیات شفق سهیم هستند‎.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک در کابل گفت که هر چند پولیس مسؤلیت تأمین نظم عامه را دارند اما با آن‎هم این نیروها دوشا دوش اردوی ملی در دفاع از خاک شان می‎جنگند.

پولیس با نیروهای اردوی ملی مشترکاً شامل عملیات‌ها هستند.

آقای صدیقی می‌گوید:

"پولیس در هر ولایتی که حضور دارد شامل عملیات‌های شفق است و در تمام نقاط بخصوص در جاهای که تهدید وجود داشته پولیس با نیروهای اردوی ملی مشترک و یکجا شامل عملیات‌ها هستند."

با این همه برخی از کارشناسان افغان، دلیل پر دستاورد بودن عملیات شفق را ایجاد هماهنگی میان نیروهای امنیتی افغان خوانده می‌گویند که حکومت باید برای تقویت فضای هماهنگی میان سکتورهای امنیتی بیشتر از پیش تلاش نماید.

حی گل سلیمان‌خیل یک‌تن از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"حالا که این روحیه هماهنگی میان این نیروها موجود است باید این هماهنگی بیشتر تقویه شود، سکتورهای امنیتی باید بیشتر تجهیز شوند بخصوص نیاز است تا قوت‌های هوایی تجهیز شوند."

آقای سلیمان‌خیل بر تقویت شبکه‌های استخباراتی کشور نیز تأکید کرده می‎گوید که حکومت باید در کنار راه اندازی عملیات‎ها به این بخش نیز توجه نماید.

گزارش: ویدا بره‌کی