مظاهره در شهر کابل مردم را با مشکل روبرو کرده است

مظاهره امروز در شهر کابل باشندگان و کارمندان ادارات دولتی را با مشکلات زیادی روبرو ساخته است.

جاده‌های منتهی به مناطق مرکزی شهر کابل از چهار سو مسدود شده‌اند و کانتینر ها بطوری جاسازی شده که عبور افراد پیاده نیز مشکل شده‌است.

مردم با مسدود شدن راه‌های مواصلاتی به مرکز شهر مشکلات زیاد را دیدند و انتقاد می‌کنند که حکومت پلان مسدود کردن راه‌ها را از طرف شب داشته است و باید امروز را رخصتی عمومی اعلام می‌کرد.

یک تن از باشنده های کابل در مورد گفت:

"این مظاهره امروز از جاده شهید مزاری آغاز شد و با آنکه در چمن حضوری باید پایان می یافت در مسیر راه در چوک دهمزنگ از سوی برگزارکنندگان آن متوقف شد و تمامی برگزار کنندگان آن در همین جا به سخنرانی انتقاد آمیز پرداختند."

مظاهره چیان شعارهای را با خود داشتند که در آن نوشته شده بود: "ما انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت را از مسیر بامیان می خواهیم."

گرچه ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته یک کمیسیون را مؤظف ساخت تا بعد از بررسی همه جانبه برای این پروژه مسیر درست را تعیین کند و در مورد آن تصمیم بگیرد، اما یک منبع از ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که تظاهر کنندگان از این تصمیم رئیس جمهور راضی نیستند.

در این حال مسئولین قوماندانی امنیه کابل می گویند که بر اساس ضرورت بعضی ساحات شهر را مسدود کردند تا تظاهرات به خشونت مبدل نگردد و بعضی حلقات از آن استفادۀ سوء نکند.

عبدالرحمان رحیمی قوماندان امنیه کابل به رادیو آزادی گفت که بیشتر مردم از طریق رسانه‌ها از این مظاهره خبر بودند.

وی گفت:

"از طریق مطبوعات و تلویزون تمام مردم و ما هم خبر بودیم، برای ما مهم بود که از تکتیک‌های مسلکی و گذشت کار بگریم تا دموکراسی تامین شود و نیز به کسی ضرر نرسد و مظاهره هم به خشونت مبدل نشود، ما به نیروهای خود فهمانده بودیم تا این مظاهره خدا نکرده به خشونت مبدل نگردد."

قبل از این هم در شهر کابل اینگونه مظاهرات صورت گرفته که دوکانداران و مردم عام را با مشکلات زیادی مواجه کرده بود.

اما این اولین بار است که در شهر کابل برای یک مظاهره تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شده و سرک‌ها توسط کانتینر‌ها مسدود شده‌است.

گارنیزیون کابل از مظاهره چیان خواسته است که باید نظم را مراعت کند و اگر این مظاهره به خشونت بانجامد، برگزار کنندگان آن تحت تعقیب عدلی قرار خواهند گرفت.

گـزارش: خلــیل سلــطانی