ترکیه از نخستین "اجلاس بشردوستانه" میزبانی می‌کند

در نخستین"اجلاس بشردوستانه" به حمایت سازمان ملل متحد در شهر استانبول در ترکیه، روسای جمهور و رهبران بیش از ۶۰ کشور جهان اشتراک دارند.

در این "اجلاس بشردوستانه" که تا اکنون سابقه نداشته است و دو روز دوام می‌کند، روی موضوعات بشری و مساعدت به افراد نیازمند بحث می‌شود. هدف اجلاس اینست تا شیوه‌های پاسخ جهان را به تغییر اقلیم و بحران‌های بشری ناشی از منازعات در جهان، بهبود بخشد.

در حالیکه حدود ۶۰ میلیون تن در سطح جهان از مناطق اصلی شان بیجا شده‌اند و حدود ۱۲۵ میلیون تن به مساعدت های بشری، حمایت و حراست نیاز دارند، همۀ اشتراک کنندگان روی این نکته توافق دارند که بیش از هر زمان دیگر به عملکرد سریع نیاز است.

به نوشتهء آژانس خبری فرانس پرس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که میزبان این اجلاس است، با استفاده از فرصت روی سهم ترکیه در میزبانی حدود ۲.۷ میلیون مهاجر سوریایی، تاکید خواهد کرد.

جان الیسن (Jan Eliasson) معاون سرمنشی سازمان ملل متحد با تاکید روی اینکه باید به ریشۀ بحران‌ها به شمول تغییر اقلیم جهان پرداخته شود، می‌گوید که خیلی بیشتر به نتایح منازعات، تا جلوگیری از آغاز آن پرداخته می‌شود.

تدویر این اجلاس اعتراض بر ضد تخطی‌ها از قوانین بشردوستانۀ بین‌المللی است

جان الیسن (Jan Eliasson)در یک کنفرانس مطبوعاتی قبل از آغاز این اجلاس به خبرنگاران گفت:
"در بحران‌های امروز ما بی اعتنایی به کنوانسیون ژینو، قواعد اجتناب از حمله بالای مردم ملکی و اهداف ملکی را می‌بینیم. ما این حرکت را در بحران‌های سوریه، یمن و جا های دیگر جهان همین اکنون شاهدیم."

انتقاداتی هم وجود دارند که پی آمدهای عملی این اجلاس که نتیجۀ دو سال برنامه ریزی است، متناسب با آرزوهای بلند پروازانۀ آن نخواهد بود.

سازمان دکتوران بدون سرحد یا(MSF) که این اجلاس را تحریم کرده‌است می‌گوید، خطر آن وجود دارد که این اجلاس یک تاج افتخار روی ناکامی عملکرد بشردوستانۀ جهان باشد.

جان الیسن (Jan Eliasson) با اظهار اینکه تدویر این اجلاس اعتراض بر ضد تخطی‌ها از قوانین بشردوستانۀ بین‌المللی است، گفته است:

"ما همچنان مثال‌های تکان دهندۀ حملات بالای مکاتب و شفاخانه ها را می‌بینیم. این مثال‌ها برای شما کاملاً آشکار اند، این رویدادها در سوریه، یمن و افغانستان اتفاق افتاده است."

انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی

انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی که از جملۀ مهمانان عالی رتبۀ این اجلاس می‌باشد، گفته است، امیدوار است که این اجلاس به مشارکت بهتر بین جوانب و یک برخورد اصولی تازه با مسایل منجر شود.

در نخستین "اجلاس بشردوستانه" به شمول برخی رهبران کشورهای جهان، روسا و نمایندگان موسسات کوچک و متوسط خیریه غیر دولتی اشتراک دارند.