به علت کمبود برق حدود ۸۰ میلیارد دالر از افغانستان خارج شده‌است

مقامات وزارت اقتصاد افغانستان کمبود برق را دلیل عمده کاهش سرمایه گذاری در این کشور می‌دانند.

عبدالستار مراد وزیر اقتصاد روز سه شنبه در نشست مشورتی رؤسای برق ۳۴ ولایت در کابل می‎گوید، شماری از تاجران افغان به علت کمبود برق در این کشور حدود ۸۰ میلیارد دالر را در کشورهای بیرونی سرمایه گذاری کرده‎اند.

آقای مراد برق را بخاطر رشد اقتصاد و افزایش تولیدات داخلی در کشور مهم خوانده گفت:

"امروز ما بیشتر از ۸۰ میلیارد دالر که سرمایه‎های سکتور خصوصی افغانستان است در کشورهای منطقه و دنیا سرمایه گذاری شده به داخل افغانستان آن سرمایه‎ها انتقال پیدا نمی‎کند دلیل آن اینست که ما انرژی کافی برق که صنایع را بکار بیاندازد ما نداریم."

کمبود برق، نبود امکانات تخنیکی و ناامنی‎ها از مشکلاتی اند که در این نشست دو روزه رؤسای برق ولایت افغانستان روی آن بحث می‎کنند.

از سوی هم مقامات برشنا شرکت می‎گویند، پس از بررسی نظریات و پیشنهادات اشتراک کننده‎گان این نشست بخاطر حل آن تدابیر روی دست گرفته می‎شود.

بخاطر حل مشکلات تدابیر روی دست گرفته می‎شود.

بر اساس معلومات برشنا شرکت، افغانستان همه ساله به حدود هزار میگاوات برق نیاز دارد که در حال حاضر حدود ۵۰۰ میگاوات آن از شماری از کشورهای آسیای میانه وارد می‎شود و مقداری دیگر آن در داخل افغانستان تولید می‎گردد.

در این نشست شماری از رؤسای برق ولایات از نبود برق در مناطق شان شکایت کردند.

سید رسول رئیس برق ولایت کندهار در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"مشکلات برق در کندهار زیاد است ما در آنجا از برق دیزلی و آبی استفاده می‎کنیم، برق دیزلی بسیار قیمت تمام می‎شود و از کجکی ۳۲ میگاوات برق وارد می‎شود اما این برق در بسیاری حالات بخاطر ناامنی‎ها قطع می‎گردد و مردم کندهار را با مشکل مواجه می‎سازد."

وی گفت در سال‎های اخیر شماری تاجران بخاطر نبود برق شرکت‎های شان را از کندهار به ولایت هرات انتقال داده‎اند.

تاجران بخاطر نبود برق شرکت های شان را از کندهار به هرات انتقال دادند.

از سوی هم شماری از کارشناسان اقتصادی موجودیت انرژی برق را بخاطر رشد اقتصادی کشور مهم می‎دانند .

تاج محمد اکبر یک‎تن از این کارشناسان می‌گوید:

"صنعت کاران که به انرژی برق ضرورت دارند در صورتیکه برق در دسترس آنها قرار داشته باشد آنها به کارهای بزرگ اقدام می‌کنند در غیر آن اگر انرژی برق محدود باشد و یا هم قیمت آن بلند باشد آنها نمی‌توانند فعالیت‌های شانرا انجام دهند و این باعث فرار سرمایه می‌گردد."

آقای اکبر می‌گوید نبود و یا کمبود برق یکی از علت‌های اصلی بیرون ساختن سرمایه از سوی تجار و سرمایه گذاران افغان است.

از سوی هم مردم عام می‌گویند، نبود برق در بسیاری از مناطق دور دست کشور علاوه بر اینکه آنها را با مشکلات زیادی مواجه ساخته است باعث متوقف شدن بسیاری از فابریکه‌های تولیدی نیز گردیده‌است.

اما مسئولان برشنا شرکت و وزارت انرژی و آب می‌گویند، بخاطر تولید برق پلان‌های کوتاه مدت و دراز مدت ترتیب شده و حکوت تلاش می‌نماید بخاطر عملی کردن آن امکانات مالی را فراهم نماید.

گزارش: فرشته ندا