ویسا: سقوط کندز پروژۀ داعش را ناکام ساخت

روزنامه های چاپ امروز کابل مطالب و موضوعات خود را به مسایل مختلف اختصاص داده اند.

ویسا

روزنامه غیر دولتی ویسا در صفحه نخست خود با عنوان درشت نوشته است که قبل از سقوط کندز پلان طوری بود که این ولایت به داعش سپرده می‌شد.

در ادامه مطلب آمده است که با سقوط شهر کندز به دست طالبان پروژه داعش به ناکامی روبرو گردید.

ویسا نوشته است که برای گروه داعش از سوی خارجی‌ها در کنار کندز شماری زیادی از ولایات شمالی نیز در نظر گرفته شده بود.

سرخط

روزنامه سرخط نوشته است که پاکستان پلان دارد تا افراد ناراضی از طالبان و حزب اسلامی را به صفوف داعش بکشاند.

روزنامه می‌نویسد که از دو ماه به این طرف تلاش ها برای منسجم کردن افراد پراگنده شده داعش جریان دارد.

به اساس معلومات سرخط، داعشیان تازه نفس پس از آموزش کوتاه مدت برای گرم نگهداشتن جنگ در فصل بهار به افغانستان اعزام می‌گردند.

روزنامه این را نیز نوشته است که در حال حاضر شماری از خانواده های افغان در نزد استخبارات پاکستان گروگان است و جوانان این خانواده ها در ننگرهار، بغلان و ولایات جنوبی سرگروپ و قوماندانان طالب هستند.

افغانستان

روزنامه غیر دولتی افغانستان به هُشدار محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان اشاره کرده که گفته است گروه های تروریستی را تباه خواهند کرد.

در ادامه مطلب به قول از آقای غنی گفته شده است که نیروهای امنیتی افغان برای اینگونه اقدام از توانایی های کامل برخوردار اند.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در یک مطلب جداگانه نوشته است که شماری از افغان‌ها به خاطر فقر و بیکاری شکار جنگ کشورهای بیگانه می‌شوند.

روزنامه به اظهارات محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور اشاره کرده است که بالای ژورنالیستان صدا کرد که در صورت عدم شفافیت، صدای شان را بلند کنند.

در ادامه مطلب از زبان رئیس جمهور کشور گفته شده است که افغان‌ها به آزادی بیان، تعهد همه جانبه اصولی، اخلاقی و سیاسی دارند.

در مطلب روزنامه هیواد به این مسئله نیز اشاره شده است که خشونت در برابر ژورنالیستان استفاده از امکانات دولتی و غصب زمین قابل تحمل نیست.

در سرمقاله همین روزنامه همچنان آمده است که حالا حکومت خبرنگاران و نهاد دفاع از آنان باید به طور مشترک میکانیزم را ایجاد کنند که به معیارهای ژورنالیزم جهانی استوار باشد.

جاوید حسن زاده