پیشروی نیروهای افغان در ولسوالی بغلان مرکزی

یک مقام امنیتی بغلان می‌گوید، نیروهای افغان در حال پیشروی به سوی قریۀ کوکچنار ولسوالی بغلان مرکزی هستند.

عبدالرشید بشیر آمر امنیت قوماندانی امنیۀ بغلان در صحبت تلیفونی شام شنبه به رادیو آزادی گفت که صدها نیروی امنیتی دفاعی افغانستان در عملیات نوید یک در بغلان اشتراک دارند.

وی گفت:

" ساحات منگل و علاوالدین به طور کامل پاکسازی شده و اکنون جنگ به سوی کوکچنار ادامه دارد."

طالبان به تازه گی راه‌های که به قرارگاه‌های نیروهای افغان در مناطق منگل و علاوالدین بغلان مرکزی میرفتند، را مسدود کرده بودند.

آقای بشیر گفت: ظرف ده روز، سی تن از افراد دشمن کشته و بیش از سی تن دیگر‌شان زخمی شده‌اند. همچنان پنج تن از نیروهای افغان کشته و ده تن زخمی شده‌اند.

طالبان هنوز درین مورد چیزی نگفته اند.

آقای بشیر گفت که حدود چهار صد تن از شورشیان طالب در بغلان مرکزی حضور دارند که بسیاری‌شان از ولایات نزدیک به بغلان رخنه کرده‌اند.

وی افزود:

" طالبان محل هم است و طالبانی که از ولایات همجوار مانند کندز و سمنگان آمده اند نیز حضور دارند. از دیگر ولسوالی‌های بغلان هم شماری از گروه‌های هراس افگن درین جنگ اشتراک دارند. تا هنوز از حضور اتباع خارجی کدام اطلاع دقیق به دست نداریم."

اما، بشیر گفت که پیش ازین، در ولسوالی برکه که اکنون تحت کنترول حکومت است، جنگجویان از آسیای میانه دیده شده بودند.

طالبان که پارسال شهر کندز را برای چند روزی تصرف کرده بودند، اکنون در ادامۀ عملیات بهاری موسوم به عملیات عمری تلاش دارند تا با تصرف نقاط کلیدی بغلان، راه کابل و شمال افغانستان را قطع کنند.

اما، آمر بشیر می‌گوید، شورشیان درین تلاش‌شان ناکام مانده‌اند.

ناامنی‌های اخیر در ولسوالی بغلان مرکزی، صدها تن را به ترک خانه‌ های شان واداشته است.

گوهر خان بابری ولسوال بغلان مرکزی می‌گوید، ممکن است بی‌جا شده گان پس از آرامش کامل به خانه‌هایشان بازگردند.

وی افزود:

" حدود پانزده قریه تصفیه شده، همین حالی عملیات تصفیوی خانه به خانه جریان دارد و امکان دارد که در یکی دو روز دیگر مردم پس به خانه‌هایشان برگردند."