کابل پُست: سلما گامی بسوی خود کفایی

افزایش امیدواری‌ها پس از گشایش بند سلما و بررسی ها درمورد بد گویی به محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در لندن از مطالب عمده روزنامه های چاپ امروز کابل است.

کابل پُست

سلما گامی بسوی خود کفایی، روزنامه کابل پُست سرمقاله اش را زیر همین عنوان نوشته است.

سرمقاله نویس گفته است که حکومت افغانستان برنامه های خوبی برای پیشرفت دارد که بند سلما یکی از مثال های آن است.

سرمقاله نویس می‌گوید که با عملی شدن این برنامه ها افغانستان تقویت شده و کشورهای حامی تروریزم منزوی می‌گردند.

به گفته سرمقاله نویس ساخت و گشایش بند سلما نشانۀ خوبی از دوستی افغانستان و هند است و حکومت باید برای تأمین امنیت این بند تدابیر جدی تر اتخاذ کند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت نیز در مطلبی تحلیلی به منافع بند سلما پرداخته و گفته است که با گشایش این بند آرزو چهل ساله مردم که از زمان حکومت سردار محمد داوود خان در دل داشتند برآورده شد.

در مطلب گفته شده که بند سلما و پروژه های مشابه به آن برای افغان‌ها خوشی به ارمغان می‌آورد و آنان را نسبت به آینده شان مطمئن می‌سازد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد نیز سرمقاله اش را به روابط میان افغانستان و هند اختصاص داده و نوشته است که با گشایش بند سلما مشکل کمبود برق فابریکه های صنعتی در ولایت هرات برطرف خواهد شد.

سرمقاله نویس گفته است که پروژه های زیربنایی و اساسی مانند بند سلما و استفاده از بندر چابهار با گذشت زمان افغانستان را به مرکز تجارت در منطقه مبدل می‌سازد.

سرخط

و روزنامه سرخط عوامل بدگویی به محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در لندن را بررسی کرده و نوشته است که برخی از مسئولان سفارت این کشور در لندن این برنامه را از قبل طرح ریزی کرده بودند.

روزنامه نوشته است که پلان اهانت به رئیس جمهور غنی از سوی احمد ضیا سیامک هروی، لیاقت علی امیری و عقیله نرگس رحمانی سه تن از مسئولان مهم سفارت افغانستان در لندن تهیه شده بود.

در مطلب آمده است، برای افرادیکه در لندن به محمد اشرف غنی اهانت کردند برنامه از قبل تشریح شده بود.

در مطلب گفته شده که برخی سفارتخانه های افغانستان هنوز نیز زیر نفوذ شماری از جنگسالاران سابقه بوده و نیاز است تا از حضور افراد مربوط به آنان تصفیه شوند.

نسیم شفق