چرا مظنونین حملات ۱۱ سپتمبر محاکمه نمی‌شوند؟

خالد شیخ محمد

پانزده سال پیش، در ایالات متحدهء امریکا روز و شب خونینی بود. در حملات یازدهء سپتمبر هزاران تن جان دادند.

مظنونین این حملات هنوز زنده هستند. خالد شیخ محمد به طرح ریزی حملات یازدهم سپتمبر متهم است.

او در زندان گوانتانامو زندانیست. هنوز هیچ نشانۀ وجود ندارد که شیخ محمد چه زمان محاکمه خواهد شد.

جلسات پیش از محاکمه خالد شیخ محمد که به طرح ریزی حملات یازدۀ سپتمبر در امریکا متهم است و چهار همکارش در اواخر می امسال از سر گرفته شد.

شیخ محمد از اول مارچ ۲۰۰۳ به این سو در زندان گوانتانامو زندانیست.

او و چهار همکارش محور اصلی بحثی هستند که در مورد برخورد امریکا با مظنونین حملات تروریستی جهان پس از حملات یازدهم سپتمبر صورت می‌گیرد.

پس از گذشت ۱۳ سال از بازداشت شیخ محمد، هنوز هیچ نشانۀ وجود ندارد که او چه زمان محاکمه خواهد شد.

زندان گوانتانامو

برگزاری جلسات استماعیۀ گوانتانامو در سال ۲۰۱۵ پس از آن به حال تعلیق درآمد که رمزی بن الشیبه، یک مظنون حملات تروریستی از طریق وکلای مدافع خود پیام‌های را به خانواده‌اش در یمن فرستاد.

این مسئله نگرانی‌های را بوجود آورد که زندانیان هنوز هم می‌توانند به شبکۀ القاعده پیام‌های رمزی بفرستند.

آرون رت، کارمند رادیوی عامۀ بین‌المللی به این باورست که محکمه با مسئله کشف مایکرافون‌های مخفی در اتاق‌های که متهمان با وکیلان مدافع‌شان گفتگو‌های محرمانه داشتند، باید برخورد می‌کرد.

بر اساس گزارش، اید راین، سارنوال درین هفته از جیمز پوهل، قاضی موظف خواسته است که بگذارد محکمه حتی پیش از آغاز محاکمه، حرف‌های خانواده‌های قربانیان را بشنود.

رت باور دارد که این یک اقدام غیرعادیست بخاطری که اظهارات محکمه علنی می‌شود و می‌تواند به گونۀ فرضی در دسترس اعضای هیئت منصفه محکمه قرار بگیرد.

اید راین به دو شاهد عینی اشاره کرده که حکومت قصد داشت همراه‌شان تماس بگیرد، اما آنها در جریان چند ماه گذشته درگذشته اند.

راین افزوده‌است، نیاز دارند تا شهادت شاهدان را همین حالا ثبت کنند، تا اینکه انتظار روزی بمانند که صحت این افراد خراب شود.

او نام ده شاهد عینی بالقوه را ذکر کرده که عمر‌شان زیاد است و نگرانی‌های در مورد صحت‌شان وجود دارد.

بر اساس گزارش، باوجود مسایل پیچیدۀ حقوقی و اخلاقی در زندان گوانتانامو، به نظر می‌رسد که اید راین تلاش می‌کند به محکمه و شاید مردم امریکا یاد آور شود که هدف اصلی ایجاد زندان بدنام گوانتانامو زندانی ساختن کسانی بود که توانایی زیاد ایجاد حادثۀ دیگر وحشتناک مانند حملات یازده سپتمبر را دارند.

در گزارش آمده است که دلایل زیادی وجود دارند که حادثۀ دیگر مانند حملات یازده سپتمبر رخ نداده‌است.

در ادامه گفته شده، گروه‌های تروریستی در هر جایی که بخواهند مستقر شوند، از پا در آورده می‌شوند.

بر اساس گزارش، طیاره‌های بی‌پیلوت امریکایی تروریستان را از افریقا تا آسیا هدف قرار می‌دهند.

گفته شده است، این به آن معنی نیست که تروریستان جایی برای پنهان شدن ندارند، اما دیگر هرگز کشوری وجود ندارد که تروریستان بتوانند بدون پنهان شدن در آن زندگی کنند.