زاخیلوال: حرف‌های امر الله صالح بی‌اساس است

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان

سفیر افغانستان در اسلام آباد، آوازه‌های را رد کرده که گویا نصب دروازه در نقطه صفری مرز تورخم را با مقام‌های پاکستانی تائید کرده بود.

پیش از این امر الله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان گفته بود، پاکستانی‌ها اسنادی را به افغانستان ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد حضرت عمر زاخیلوال به ساختن دروازه در تورخم توافق کرده‌است.

در نتیجه نصب دروازه در منطقه صفری تورخم، درگیری شدید میان نیروهای امنیتی افغانستان و پاکستان صورت گرفت.

حضرت عمر زاخیلوال که علاوه بر سفیر، نماینده خاص حکومت افغانستان در پاکستان است، می‌گوید که این حقیقت ندارد که او با حکومت پاکستان در مورد نصب دروازه در منطقه صفری مرز تورخم توافق کرده باشد.

پیش از این امر الله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان و رهبر روند سبز در صفحه فیس بوکش نوشته بود:

«پاکستانی‌ها اسنادی را به افغانستان ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد سفیر افغانستان در اسلام آباد به ساختن دروازه در تورخم که حالا به منازعه مسلحانه تبدیل شده، موافقه کرده‌است.»

آقای صالح در ادامه نوشته‌است:

«بر اساس اسناد ارائه شده از جانب پاکستان سفیر افغانستان در ملاقات با راحیل شریف لوی درستیز آن کشور به تدابیر شدید سرحدی یک طرفه، یعنی ممانعت از عبور افغان‌ها-از جمله ساختن دروازه مورد منازعه موافقت کرده‌است.»

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در این پیامش خواسته تا حضرت عمر زاخیلوال از مقام سفارت در اسلام آباد برکنار شود.

آقای صالح در پیامش این را ذکر نکرده که منبع‌اش در مورد این خبر کی‌ها بوده‌اند.

به دنبال نشر این پیام، سفیر افغانستان در اسلام آباد از خود واکنش شدید نشان داد.

حضرت عمر زاخیلوال در صفحه فیس بوکش نوشت:

«اظهارات امر الله صالح رهبر روند سبز بی‌بنیاد است.»

به گفته آقای زاخیلوال، این پیام صد در صد نادرست است و شاید به بی‌خبری و یا تنگ نظری آقای صالح دلالت کند.

پیش از این سفیر افغانستان در اسلام آباد در صحبت با رادیو آزادی، بسته کردن دروازه تورخم به روی افغان‌ها را تقبیح کرده بود.

زاخیلوال گفته بود:

"با هدفی که پاکستان یک طرفه اقدام کرده، مفید نیست بلکه اضرار اش برای روابط دو کشور زیاد است. مطمئن استم که پاکستان رابطه خوب با افغانستان می‌خواهد و در آن مورد اقدام‌های از این طرف صورت بگیرند که برای همچو روابط مفید باشد، چیزی که پاکستان خواهانش است. می‌شود روی این اقدام یک طرفه به هر هدفی که بوده، بحث‌ها و استدلال قانع کننده داشته باشیم."

جانب پاکستان می‌گوید، دروازه در تورخم را به خاطر جلوگیری از ورود غیر قانونی افغان‌ها و همچنان دلایل امنیتی بسته کرده‌است.

اما مقام‌های افغان می‌گویند، نظامیان پاکستانی می‌خواستند دروازۀ را در نقطه صفری، بدون آنکه با حکومت افغانستان تفاهم شود، نصب کنند.

در باره واقعیت داشتن و یا رد کردن اظهارات رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان تا حالا به جز از سفیر افغانستان در اسلام آباد، کدام مقام دیگر افغان چیزی نگفته‌است.

گزارش: جاوید نعیمی