سفر خلیل کرزی به اسلام آباد و واکنش‌های حلقات نظامی پاکستان

قرار است معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان امروز در اسلام آباد با مقامات پاکستانی روی معضله اخیر میان دوکشور گفتگو کند.

سفر معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان به اسلام آباد در حالی صورت می‌گیرد که مقامات پاکستانی به سبب جنگ تورخم خشمگین اند.

بعد از درگیری‌ها میان قوای افغان و پاکستانی در تورخم اسلام آباد از صلاح الدین ربانی وزیر خارجه و محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان دعوت کرد برای حل معضله به میان آمده در تورخم به اسلام آباد بروند، ولی حکومت افغانستان تصمیم گرفت حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه را به آنجا بفرستد.

سفر کرزی به اسلام آباد در حالی صورت می‌گیرد که مقامات پاکستانی به سبب جنگ تورخم خشمگین اند.

این تصمیم حکومت افغانستان باعث عکس العمل شدید حلقات نظامی پاکستان شده و دیروز اتحادیۀ نظامیان متقاعد پاکستانی در یک جلسه، از وزارت خارجه پاکستان انتقاد کرد که چرا از هیئت افغان دعوت نموده است.

با وجود آنکه تصمیم این اتحادیه حیثیت رسمی ندارد ولی از حکومت پاکستان خواست برای دیدار با هیئت افغان مأمورین به سطح هیئت اعزامی افغان را بفرستد.

بر اساس گزارش رسانه های پاکستان، اتحادیۀ نظامیان متقاعد پاکستانی از موقف جدی لوی درستیز جنرال رحیل شریف تحسین نموده و گفته است، قبل از دعوت از هیئت افغان باید طعم همسایه‌گی به افغانستان چشانیده می‌شد.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید تصمیم فرستادن هیئت به سطح معین وزارت خارجه از سوی حکومت اتخاذ شده است.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی به رادیو آزادی گفت، این تصمیم با در نظرداشت تحولات اخیر گرفته شده است.

غورزنگ در رابطه با موقف نظامیان متقاعد پاکستانی گفت، توقع دارد پاکستان با در نظرداشت واقعیت های جدید با افغانستان برخورد کند:

غورزنگ: توقع داریم پاکستان با در نظرداشت واقعیت های جدید با افغانستان برخورد کند.

"ماهرین نظامی و جنرالان متقاعد پاکستان باید این را بدانند که افغانستان دیگر افغانستانی دهه هشتاد و نود نیست. آرزوی ما این است که پاکستان، افغانستان را بر اساس واقعیت های جدید بپذیرد و با افغانستان به حیث یک کشوری با ملت بزرگ و باورمند به یک آینده روشن حساب و کتاب کند."

اتحادیۀ نظامیان متقاعد پاکستانی ظاهراً در اشاره به روابط افغانستان و هند گفته اند که حکومت افغانستان به زبان قدرت‌های صحبت می‌کند که اهداف وسیع در منطقه دارند.

ولی تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی در پاسخ به این موضوع می‌گوید:

"ما در سیاست خارجی خود تحت فشار کسی قرار نداریم و نه فشار را می‌پذیریم. دوم اینکه برای متوقف ساختن تهدیدات تروریستی بر ضرورت همکاری میان کشورهای منطقه مخصوصاً همسایه ها و پاکستان باور داریم که باید با افغانستان همکاری نمایند."

اتحادیۀ نظامیان متقاعد پاکستانی به ریاست جنرال علی قلی خان گفته است، حکومت افغانستان به بهانه مذاکرات صلح خواهان تسلیم شدن طالبان است.

قرار است در صحبت‌های امروز در اسلام آباد بر علاوه معضله اخیر در تورخم، روی موضوعات مهم دیگر از جمله آینده پروسه صلح هم صحبت شود.