غنی: درِ صلح بروی کسانیکه از کنترول بیگانه‌ها رهایی یابند باز است

یکبار دیگر در مسجد جامع ارگ دست دعا برای تأمین صلح و ثبات در کشور بلند شده و رئیس جمهور افغانستان پس از ادای نماز عید به مخالفان که خواهان صلح اند صدا زد که هنوز هم دروازه های صلح بروی شان باز گذاشته شده‌است.

محمد اشرف غنی پس از عید مبارکی با مردم در سخنرانی کوتاه به رسانه ها، کسانی را که خون مردم را میریزند دشمنان ملت افغانستان خوانده و گفت که ما علاقه مند جنگ نیستیم بلکه جنگ بالای ما تحمیل شده‌است.

آقای غنی گفت: دروازه‌های صلح بروی کسانی باز است که می‌خواهند خود را از کنترول بیگانه گان بیرون سازند.

وی گفت:

"هنوزهم از طرف ما دروازه بروی آنانی که می‌خواهند از کنترول بیگانه گان خارج شده و به زندگی صلح آمیز برگردند باز است."

این اولین عید نیست که رئیس جمهور برای مخالفان مسلح پیام صلح را می‌دهد، بلکه پیش از این نیز رؤسای جمهور فعلی و پیشین افغانستان در روزهای عید پیام‌های مشابه را به مخالفان مسلح داده‌اند، اما از سوی مخالفان مسلح استقبال نشده‌است.

در پیام ملا هبت الله رهبر گروه طالبان مسلح به مناسبت عید سعید فطر آمده‌است که آنان به جنگ شان ادامه می‌دهند و حضور نیروهای خارجی را نیز به خیر مردم افغانستان نمی‌دانند.

اما در پیام این هم آمده است که برای دریافت راه حل مشکلات در افغانستان در کنار راه‌های نظامی تلاش‌های سیاسی را نیز انجام می‌دهند.

در پیام رهبر گروه طالبان مسلح گفته شده که دفتر سیاسی آنان در قطر به همین خاطر موظف شده‌است تا از چینل‌های سیاسی برای مشکلات افغانستان راه حل را جستجو کند.

محمد اشرف غنی در روز اول عید سعید فطر در صحبت با رسانه‌ها گفت که برای تأمین صلح در افغانستان تمام دروازه‌ها را تک تک کرده‌است.

وی گفت:

"ما خون را جاری نساخته ایم شما شاهد هستید که کدام دروازه بوده که من نه زده باشم و صدای که من بلند نکرده باشم باز هم ضرور است که اراده خود را محکم نمایم."

هر چند رئیس جمهور کشور از باز بودن دروازه‌های صلح بروی مخالفان مسلح صلح دوست سخن گفت اما ضمن ستایش از نیروهای امنیتی گفت: افغانستان لقمه‌یی نیست که کسی آنرا هضم کرده بتواند و به گفته وی هر کسیکه این تلاش را کرده، خود از بین رفته است.

گزارش: جاوید حسن زاده