شکایت از فعالیت غیرقانونی نظامیان ازبکستانی در قلمرو افغانستان

مرز بین افغانستان و ازبکستان

ساکنان مناطق ساحلی دریای آمو در شمال افغانستان از افزایش فعالیت‎های غیر قانونی نیروهای نظامی ازبکستان در قلمرو افغانستان مدعی بوده و شکایت دارند.

باشنده‎گان ولسوالی‎های کلدار و شور تپه ولایت بلخ شکایت می‎کنند که نیروهای مرزی ازبکستان حین گزمه‎های نظامی در دریای آمو جوانان افغان را بازداشت نموده و زندانی می‎سازند.

ملا عبدالرحیم باشنده ولسوالی کلدار ولایت بلخ به رادیو آزادی گفته‎است که با افزایش گزمه‎های نظامی نیروهای سرحدی آسیای میانه در سواحل دریای آمو تهدیدات امنیتی و خسارات مالی برای افغان‎ها در این سوی دریا نیز افزایش یافته‎است.

ملا عبدالرحیم گفت که نظامیان سرحدی ازبکستان در قلمرو افغانستان جوانان را که مصروف ماهی گیری و یا هم چوپانی در جنگل نزدیک به دریا اند، بازداشت نموده و زندانی می‌سازند.

ساکنان: نیروهای مرزی ازبکستان حین گزمه‎های نظامی جوانان افغان را بازداشت و زندانی می‌کنند.

او گفت که تا به حال ده‌ها جوان افغان توسط این نیروها بازداشت شده و مدت‌ها زندانی بوده‌اند.

به گفته وی که تعداد از جوانان بازداشت شده توسط نیروهای نظامی ازبکستان در زندان‌های آن کشور در حالت بی‌سرنوشتی به سر می‌برند و تعداد هم لادرک شدند.

ملا عبدالرحیم گفت:

"تقریباً یک سال پیش که چند نفر را برده بودند تا کنون مرده و یا هم زندۀ شان معلوم نیست که زندانی هستن یا کشته شده‌اند. این‌ها را از ولسوالی کلدار منطقه قرن توقی در نزدیکی زیارت خواجه غل سوار می‌گوید از همین ساحه برده‌اند. این ساحه مربوط ولسوالی کلدار و دولت افغانستان است که ۶ نفر را از آنجا بردند و چند نفر پس آمدند اما ۳ نفر را نمی‎دانیم که بندی هستند یا آن‎ها را کشته اند، اما درک شان معلوم نیست."

باشنده‎گان ولسوالی‎های شور تپه و کلدار می‎گویند که حضور کشتی‎های نظامی در دریای آمو سبب افزایش آب خیزی‎ها شده و لنگر آب به سوی افغانستان به زمین‎های زراعتی آنان صدمه وارد می‎کند.

باشنده‌گان: حضور کشتی‎های نظامی در دریای آمو سبب افزایش آب خیزی‎ها و تخریب زمین‌های زراعتی شده‌است.

نظامیان سرحدی ازبکستان تنها به ساکنان ولسوالی کلدار این عمل را روا نداشته اند، بلکه باشنده‎گان مناطق مرزی ولسوالی شور تپه نیز شکایت مشابه دارند.

آنان می‎گویند که ازبکستانی‎ها از شش قریۀ این ولسوالی به شمول مناطق تطارق، جنگل آرق و هزاره توقه نزدیک به ۲۰ تن را دستگیر کرده و زندانی ساخته‎اند.

حاجی عبدالرشید یکی از بزرگان قومی این ولسوالی است او به رادیو آزادی گفت که یکی از خواهرزاده‎های او بنام حبیب‎الله را نیز ۱۰ سال قبل دستیگر کردند که تا کنون لادرک است.

فرهاد: در عالم نا آگاهی به منظور ماهی گیری و جمع‎آوری شیرین بویه به مرز ازبکستان می‎روند و دستگیر می‌شوند.

او گفت که نمی‎داند حبیب زنده‎است و یا اینکه توسط این نیروها کشته شده‎است.

وی افزود:

"طرف ما مردم اگر چوپان باشد، ماهی گیر باشد و تور کش باشد دستیگر می‎کنند و آن‎ها را می‎برند. از چوب باش یک تن را برده بودند ماهی گیر بود یک راپور غلط دریافت کرده بودند و او را بردند، وی حبیب‎الله نام دارد و خواهرزاده من بود که تا کنون لادرک است."

خواستیم در مورد مشکل ساکنان این سوی مرز مشترک با ازبکستان نظر میر نعیم حیدری قومندان پولیس سرحدی بلخ را نیز با خود داشته باشیم، اما وی از ارائه معلومات در مورد خود داری کرد.

با این‎حال منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ به رادیو آزادی گفت که جوانان افغان بنابر مشکلات اقتصادی و مالی که دارند، در عالم نا آگاهی به منظور ماهی گیری و جمع‎آوری شیرین بویه به آن سوی سواحل دریای آمو به مرز ازبکستان می‎روند که توسط نظامیان آن کشور بازداشت می‎شوند.

فرهاد: دستگیر شده‌ها بعد از باز جویی دوباره رها می‎شوند.

وی گفت:

"این‎ها عمدتاً در سواحل دریای آمو و اکثراً فقر اقتصادی که این‎ها دارند به جانب سواحل ازبکستان به خاطر جمع‎آوری شیرین بویه و ماهی گیری می‎روند که از سوی نیروهای ازبکستان بازداشت می‎شوند و بعد از باز جویی دوباره رها می‎شوند."

باید یاد آور شد که بزرگان قومی در مناطق سواحلی دریا آمو می‎گویند که اکثر از این جوانان بازداشت شده توسط نیروهای سرحدی ازبکستان در عالم بی‎گناهی به اتهام قاچاق مواد مخدر و فعالیت‎های غیر قانونی از سوی دولت ازبکستان محکوم به زندان شده‎اند.

این در حالیست که چندی پیش ​پس از آنکه عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ سه از حضور گسترده افراد وابسته به گروه داعش در نقاط مختلف افغانستان ابراز نگرانی کرد، مسئولان امنیتی زون شمال از افزایش گزمه های نظامیان ازبکستان در دریای آمو و سرحد مشترک با افغانستان خبر دادند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی