صلاحیت‌های جدید نیروهای امریکایی در افغانستان

نشریۀ بزنس انسایدر

نشریه بزنس انسایدر در شمارۀ اخیرش مطلبی را در مورد مسافرت غیر مترقبه وزیر دفاع امریکا به افغانستان نشر کرده‌است.

نشریه می‌نویسد که اشتون کارتر به روز سه شنبه در یک نشست مشترک خبری با رئیس جمهور اشرف غنی در کابل گفت که جان نیکولسن قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان از صلاحیت‌های زیاد در راستای حملات بر طالبان برخوردار خواهد بود.

نویسنده مطلب می‌گوید که آقای کارتر این سخن را پس از آن گفت که رئیس جمهور بارک اوباما ماه گذشته به نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان صلاحیت‌های بیشتر در جنگ با طالبان تفویض کرد.

نشریۀ بزنس انسایدر نوشته‌است که نیروهای امریکایی بر مبنای صلاحیت‌های جدید زمانی در جنگ سهم می‌گیرند که نیروهای افغان از آن‌ها خواهان کمک فوری شوند.

این نشریه در ادامه می‌نویسد که بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا چند روز پیش اعلان کرد که ۸۴۰۰ سرباز امریکایی الی ماه جنوری سال ۲۰۱۷ میلادی در افغانستان باقی خواهند ماند.

به نوشته نشریه، نیروهای افغان از سال ۲۰۱۴ به این‎سو که بخش اعظم قوای محارب بین‎المللی از افغانستان بیرون شدند، بسیاری عملیات‎ها بر ضد طالبان و دیگر تندروان مسلح را به پیش می‎برند.

در مطلب آمده‎است که نیروهای افغان صرف در موارد بسیار محدود خواهان کمک از قوای خارجی می‎شوند و آن هم تا حد زیاد به حمایت هوایی منحصر است.

روزنامه نیویارک تایمز

و روزنامه نیویارک تایمز یک مقاله را در مورد ملا هبت‎الله آخندزاده رهبر جدید طالبان نشر کرده‎است.

روزنامه می‎نویسد که ملا هبت‎الله بیشتر یک چهره مذهبی است تا یک مرد جنگی.

آخندزاده اخیراً به دنبال کشته شدن ملا منصور رهبر پیشین طالبان به حیث رهبر جدید این گروه تعیین شد.

نیویارک تایمز نوشته‎است، وی از زمانیکه رهبری طالبان را به عهده گرفته‎است، فعالیت و میزان و چگونگی نفوذ اش بر طالبان روشن نیست.

اما روزنامه می‎گوید که از نشست‎های نخستین ملا هبت‎الله آخندزاده به عنوان رهبر طالبان معلوم شد که تصامیم مهم طالبان از سوی شورای کویته اتخاذ می‎شود.

برهان عثمان یک عضو شبکه تحلیلگران افغانستان به نیویارک تایمز گفته‌است که ملا هبت‌الله نسبت به قوماندانان و رهبران اداری گروه طالبان بیشتر بالای ملا های حامی طالبان و رهبران مذهبی نفوذ دارد.

اما روزنامه در پایان مطلب می‌نویسد که ملا هبت‌الله با نهاد های مذهبی و مدارس که از سال‌ها به این‌سو طالبان را پرورش داده‌اند رابطۀ عمیق دارد.