رحیمی: نبود احصائیۀ دقیق نفوس وزارت اقتصاد را به چالش کشانده‌است

از روز جهانی نفوس در افغانستان تحت شعار سرمایه گذاری بالای دختران برای تطبیق عدالت، ثبات و صلح بزرگداشت به عمل آمد.

وزارت اقتصاد افغانستان می‌گوید، عدم احصائیه دقیق از نفوس در این کشور هنوز هم یکی از چالش‌های فرا راه برنامه‌های اقتصادی این وزارت است.

محمد اسماعیل رحیمی معین این وزارت روز چهارشنبه در مراسمی تجلیل از روز جهانی نفوس که تحت نام سرمایه گذاری بالای دختران جوان برگزار شده بود در صحبت با رادیو آزادی گفت دلیل عمدۀ که در این کشور سرشماری دقیق صورت نگرفته است ادامه نا امنی می‌باشد.

رحیمی: دلیل عمدۀ که دراین کشور سرشماری د قیق صورت نگرفته‌است ادامۀ نا امنی می‌باشد.

وی در مورد نیاز احصائیه دقیق از نفوس افغانستان گفت:

"ارقام و اعداد اساس پلان گذاری دقیق را تشکیل می‌دهد و بدون ارقام و معلومات دقیق پلان گذاری دقیق ممکن نیست، سرشماری نفوس در افغانستان یکی از چالش‌های‌ است که هنوز هم با آن مواجه هستیم و امید ادارۀ مرکزی احصائیه با بهبود وضعیت امنیتی بتواند سرشماری نفوس را تکمیل کنند."

به گفتۀ آقای رحیمی نظر به تخمینی که از نفوس افغانستان صورت گرفته‌است افغانستان از لحاظ قوۀ کاری جوان، دومین کشور و اگر از این قوه به گونۀ درست استفاده شود به گفتۀ وی افغانستان از لحاظ اقتصادی رشد چشمگیر خواهد داشت.

اما طبق گفتۀ وی از ۷.۲ میلیون قوه کاری در این کشور تنها ۱۹ در صد آن کار مطمئن دارند و ۸۱ در صد آن بگونۀ غیر مطمئن کار می‌کنند.

پیش از این مسئولین ادارۀ احصائیۀ مرکزی افغانستان نفوس مجموعی این کشور را بیست وشش و نیم میلیون نفر گفته‌است که نزدیک به پنجاه در صد آنرا زنان تشکیل می‌دهد.

مسئولین ادارۀ احصاییۀ مرکزی افغانستان: نزدیک به پنجاه درصد نفوس افغانستان زنان هستند.

نهاد‌های دفاع از حقوق زنان هم در این مراسم گفتند، با آنکه در بخش تقویت زنان در افغانستان کارهای زیادی صورت گرفته اما نیاز است تا این تلاش‌ها بیشتر گردد.

در این حال سپوژمی وردک معین وزارت امور زنان افغانستان که در این مراسم اشتراک داشت، گفت که فقر و بی‌کاری بخصوص برای زنان از چالش‌های جدی بوده و ازدواج‌های اجباری و زیر سن به گفتۀ ‌وی از مشکلات دیگر در برابر دختران افغان می‌باشد.

وردک: فقر وبیکاری بخصوص برای زنان از چالش‌های جدی است.

از سوی دیگر بنیت اندیانا بانجی نمایندۀ صندوق وجهی سازمان ملل در افغانستان می‌گوید که پنجا و هفت در صد دختران در این کشور زیر سن قانونی و به گونۀ اجباری ازدواج می‌کنند و او نیز یکی از دلایل عمدۀ آن را فقر و تنگدستی می‌خواند.

وی در پاسخ به سوال رادیو آزادی از حمایت صندوق وجهی سازمان ملل برای دختران افغان اطمینان داد.

بانجی: پنجا و هفت در صد دختران در افغانستان زیر سن قانونی وبه گونۀ اجباری ازدواج می‌کنند.

او افزود:

"صندوق جمعیت سازمان ملل یک بودجۀ سالانه در زمینۀ نفوس دارد که شامل صحت مادر، انکشاف معلومات با انجام سروی‌ها و سرمایه گذاری بالای جوانان می‌باشد و این حدود بیست و سه میلیون دالر در سال است."

در عین حال وزارت معارف افغانستان می‌گوید که بیش از چهل در صد متعلمین مکاتب در افغانستان را دختران تشکیل می‌دهد و به گفتۀ وی این رقم نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته‌است.

عطاالله واحدیار مشاور این وزارت می‌گوید اگر در بخش دختران نوجوان در افغانستان سرمایه گذاری صورت بگیرد، این کار تضمین کنندۀ یک آینده بهتر برای افغانستان خواهد بود.

گزارش: تمیم اخگر