مقامات: مظاهرۀ امروز۴۰درصد متعلمین را از امتحانات محروم کرد

شماری از شاگردان و مسئولان مکتب‌ها، محصلان و مقام‌های وزارت تحصیلات عالی می‌گویند: تظاهرات و گرد همایی‌های اعتراض آمیز باید دور از جاده‌ها و مکان‌های مشخص راه اندازی و یا برگزار گردد.

این خواست‌ها در حالی مطرح می‌گردد که به علت راه اندازی مظاهره از سوی اعضای جنبش روشنایی، روز شنبه جاده‌ها و مسیرهای مهم، بروی پایتخت نشینان بسته بود و شماری از محصلان و شاگردان مکتب ها، برای فراگیری آموزش و اشتراک در امتحان به مراکز تعلیمی و تحصیلی رسیده نتوانستند.

دو تن از شاگردان که از درس و امتحان در این روز بی بهره شدند در صحبت با رادیو آزادی می‌گویند:

"نام من شکرالله است، صنف نهم استم، مکتب ما در شهر است و به علت مظاهره نتوانستم به مکتب بروم. خواست من این است که مظاهره باید دور از مکان‌های آموزشی راه اندازی گردد."

"من شاگرد صنف هشتم استم، مکتب ما در شهر است بخاطر مظاهره به مکتب نمی‌روم."

این مظاهره درست در حالی راه اندازی شده‌است که امتحانات چهار و نیم ماهۀ شاگردان مکاتب و سمستر اول محصلان پوهنتون‌های کابل ادامه دارد.

سید ناصر عسکرزاده عضو شورای رهبری وزارت معارف و مدیر لیسه استقلال در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید: در نتیجه این مظاهره، حدود چهل درصد شاگردان از اشتراک در امتحان بی بهره مانده‌اند.

وی تأکید کرد که باید چنین مظاهره و گردهمایی‌های گسترده در ساحات دور از جاده‌ها و راه‌های عمومی برگزار و یا راه اندازی گردد.

او گفت:

"وزارت معارف در حال اخذ آزمون مکاتب است. شاگردان برای اشتراک در این امتحانات آمادگی گرفته اند، اما از بی بهره می‌شوند. شهر کابل بسیار کوچک است. این چنین مظاهره باید در استدیوم‌های بزرگ راه اندازی گردد تا نظام معارف متضرر نشود و برای مردم نیز مشکلات به میان نه آید."

از سوی دیگر وزارت تحصیلات عالی می‌گوید: در نتیجه مظاهره اعضای جنبش روشنایی شماری از محصلان نتوانسته اند در امتحان سمستر اول پوهنتون های کابل اشتراک ورزند.

فیصل امین سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید:

"امروز یک شمار قابل ملاحظه نتوانستند در امتحانات اشتراک ورزند در پایان این امتحانات، از محصلانی که اشتراک نتواسته بودند برای آنها یک امتحان جبرانی خواهیم داشت. خواست های مدنی حق هر شهروند است؛ اما نباید فراموش کرد که تحصیل و مراکز علمی نیز جریان های هستند که نباید با انقطاع رو به رو شوند."

مقام‌های افغان تأکید می‌کنند که راه اندازی مظاهره حق هر باشنده کشوراست؛ اما نباید سبب مشکلات برای مردم در انجام کارهای روزانه شان گردد.

گزارش: نظیفه محبوبی