مسئولیت حملات انتحاری کابل را گروه داعش به عهده گرفت

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، گزارش‌های ابتدایی از شفاخانه‌های کابل نشان می‌دهد که در نتیجه حملات انتحاری در جریان تظاهرات جنبش روشنایی ۶۴ تن کشته شده و ۲۳۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.

احمد جان نعیم معین این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی چنین گفت:

"در حادثه امروز به تعداد ۶۴ تن شهید و ۲۳۶ تن زخمی شده که زخمیان به شفاخانه‌ها منتقل شده‌اند."

این رویداد حوالی ساعت سه بعد از ظهر زمانی رخ داد که هواداران جنبش روشنایی در حال تظاهرات و برپا کردن خیمه تحصن در دهمزنگ کابل بودند.

طالبان مسلح با نشر اعلامیۀ دست داشتن در این رویداد را رد کرده و گفته‌اند این گونه حملات تلاش برای تقسیم کردن افغان‌ها بوده‌است.

اما یک منبع حکومتی که خواست نامش گرفته نشود به رادیو آزادی گفت که سه حمله کننده انتحاری از سوی داعش در تجمع مظاهره کنندگان فرستاده شده بود و شخصی بنام ابو علی این حملات را سازماندهی کرده‌است.

شاهدان عینی نیز می‌گویند که حمله انتحاری بوده و دو فرد انتحاری مواد انفجاری‌شان را منفجر کرده و یک مهاجم دیگر از سوی نیرو‌های امنیتی از پا در آورده شد.

رئیس جمهور غنی در پیوند به این رویداد ابراز تأسف عمیق کرده‌است.

در یک اعلامیه ریاست جمهوری آمده است که تظاهرات صلح آمیز حق هر افغان است و حکومت برای تأمین امنیت آن متعهد می‌باشد.

در اعلامیه گفته شده که تروریستان با استفاده از فرصت در میان مظاهره کنندگان حملات انفجاری را انجام داده که در نتیجه آن به شماری از مظاهره کنندگان و نیرو‌های امنیتی تلفات وارد شده‌است.

در عین حال سازمان عفو بین‌الملل این رویداد را تقبیح کرده و گفته است که این گونه حملات نشان می‌دهد که مخالفان مسلح به هیچ حرکت مدنی احترام ندارد.

تا کنون مسئولین امنیتی در مورد رقم دقیق تلفات برخاسته از این رویداد و چگونگی آن چیزی به رسانه‌ها نگفته اند.

این دومین تظاهرات جنبش روشنایی است، مظاهره کنندگان شعار‌های عدالت خواهی و انکشاف متوازن سر می‌دادند و خواستار انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان به افغانستان از راه بامیان شدند.

این تظاهرات روز شنبه، از چهاراهی مزاری آغاز و تا دهمزنگ ادامه یافت.

داوود ناجی یکی از اعضای جنبش روشنایی پیش از رویداد در میان هواداران این جنبش گفت: تا زمانیکه رسیدگی به خواست‌های‌شان خیمه تحصن برپا می‌کنند.

داوود ناجی یکی از اعضای جنبش روشنایی

وی گفت:

"فیصله بر اینست که ما همین جا در چهار راه دهمزنگ تا بر آورده شدن خواست‌های مان می‌مانیم."

جنبش روشنایی در ۲۷ ماه ثور برای بار نخست در اعتراض به تغییر مسیر انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان به افغانستان تظاهرات گسترده کرده بودند.

به تعقیب آن، حکومت قرارداد انتقال برق ۲۲۰ کیلوولت از دوشی به بامیان را امضا کرد.

این بار نخست نیست که در جریان تظاهرات انفجاری صورت می‌گیرد، پیش از این در ۱۳ حمل در خوست در جریان تظاهرات حمله صورت گرفته بود که در نتیجه آن ۱۶ تن کشته شده و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

در همین حال گروه داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته‌است.

گزارش: نورالله شایان