واکنش حکومت افغانستان در مورد رابطه طالبان با روسیه

پس از نشر سخنان والی کندز که گویا طالبان و روسیه در حال ایجاد روابط مستحکم اند، اکنون شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که هر دو کشور دیدگاه مشترک در مبارزه با تروریزم و دهشت افگنی دارند.

سخنگوی این شورا گفت که تروریزم نه تنها افغانستان، بلکه منطقه را نیز تهدید می‌کند.

تواب غورزنگ هرچند در مورد ارتباط یا عدم ارتباط روسیه و طالبان چیزی نمی‌گوید اما تأکید دارد که هر دو کشور معتقد اند که تروریزم خوب و بد وجود ندارد.

غورزنگ: تروریزم نه تنها افغانستان، بلکه منطقه را نیز تهدید می‌کند.

آقای غورزنگ می‌گوید:

"باور مشترک اینست که تروریزم اصلاً تهدید مشترک برای دو کشور است و نیاز است که مبارزه مشترک علیه این پدیده شوم صورت بگیرد."

این درحالیست که اسدالله عمرخیل والی کندز به روز سه شنبه در یک نشست خبری گفته‌است که طالبان به سوی روسیه رو آورده و می‌خواهند که روابط‌شان را با آن کشور مستحکم کند و به گفته وی این مسئله در آینده خطر ساز خواهد بود.

با آنکه روسیه مشخصاً در این مورد تاکنون چیزی نگفته اما چندی پیش ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان گفته بود که بخاطر احساس خطر از داعش با گروه طالبان تبادله معلومات استخباراتی را انجام داده‌اند.

گروه داعش سال قبل به عنوان یک رقیب عمده طالبان در مناطق شرقی افغانستان، ظهور کرد.

آقای کابلوف گفته بود که با طالبان تنها تماس برقرار کرده و با این گروه همکاری نمی‌کنند.

اما محمد نعیم سخنگوی دفتر غیر رسمی طالبان در قطر گزارش ها در مورد همکاری از سوی روسیه با این گروه را بی‌اساس خوانده و گفته بود که طالبان با بیشتر کشور های جهان ارتباط دارند.

در همین حال هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که نزدیک شدن روسیه با طالبان روی دوستی دو کشور نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

هیئت اداری ولسی جرگه نیز می‌گوید که پرورش طالبان به معنای بازی با آتش است.

عبدالرؤف انعامی منشی این جرگه گفت که این اقدام روسیه نشان دهندۀ مداخله مستقیم در امور داخلی کشور است.

انعامی: پرورش طالبان به معنای بازی با آتش است.

​آقای انعامی افزود:

"روس‌ها فکر کردند که گویا می‌توانند یک شر بزرگ را با یک شر کوچک دفع بکنند اصلاً یک سیاست ناکام است و یقین کامل دارم که به ضرر افغانستان و روسیه است."

شماری از آگاهان نیز می‌گویند که برخی از کشور های منطقه بخاطر تحقق اهداف مشخص‌شان از گروه‌های تروریستی استفاده می‌کنند.

حکمت‌الله اعظمی یک محقق در انستیتوت صلح و جنگ می‌گوید که حمایت از گروه‌های دهشت افگنی، جنگ در کشور را تشدید می‌بخشد و سرانجام دامنه این جنگ به کشور های منطقه خواهد رسید.

گزارش: نورالله شایان