اکبری: ادارات شاروالی و ترانسپورت هرات به فساد آلوده است

مشرانو جرگۀ افغانستان هیئتی از سناتوران را به ولایت هرات اعزام کرده‌است تا روند کاری نهادهای مختلف دولتی در این ولایت را تحت بررسی قرار دهند.

اعضای این هیئت یک هفته سرگرم بررسی کارکردهای نهادهای دولتی بوده اند.

این هیئت می‌گوید بررسی‌های شان نشان می‌دهد که ادارات شاروالی و ترانسپورت هرات آلوده به فساد اداری هستند.

این هیئت می‌افزاید که باید گامهای اساسی برای ریشه کن کردن فساد در این ادارت برداشته شود. همچنان شماری ازاعضای این هیئت نا امنی، اختطاف و زورگویی افراد مسلح غیر مسئول را از مشکلات مهم مردم در این ولایت می‌خوانند.

این هیئت بعد از ارزیابی‌های شان از روند فعالیت‌های کاری بعضی از ادارت دولتی انتقاد کرده می‌گویند که شماری از این ادارات به فساد گستردۀ اداری آغشته هستند.

گلالی اکبری رئیس هیئت تظارتی مشرانو جرگه گفت که بیشترین فساد اداری در ریاست شاروالی و ترانسپورت دیده شده‌است.

گلالی اکبری: بیشترین فساد اداری در ریاست شاروالی و ترانسپورت دیده شده‌است.

وی افزود:

"ما فساد را مستند گیر نکردیم اما فساد در گزارشات که به ما قبلا بود در شاروالی گذشته فساد را ما به اسناد برای شما خواندیم، این‌را پی گیری می‌کنیم از اینجا تا مرکز، شاید ما تایک‌سال این را پیگیری کنیم تا نتیجۀ آن‌را بگیریم. شکایات از ترانسپورت زمینی است بعضی از شرکت‌های ترانسپورتی حتی مدارک و اسناد قانونی ندارند و حتی در بعضی از جاها توسط اشخاص و افراد پول گرفته می‌شود."

اعضای این هیئت ناامنی‌ها را یکی دیگر از چالش‌های اصلی مردم هرات می‌دانند.

گل احمد اعظمی یکی از اعضای نظارتی مشرانو جرگه نگران موجودیت افراد زورمند و مسلح غیر مسئول درهرات است او گفت این روند زنده‌گی عادی مردم هرات را به چالش کشیده‌است.

اعظمی: موضوع عمده نا امنی در هرات است.

آقای اعظمی افزود:

"موضوع عمده نا امنی در این شهر است و هر روز از مردم قربانی می‌گیرد، خصوصاً موضوع اختطاف‌ها، تجار ما، مردم ما و اطفال شان مصئون نیست حتی کار و بار کرده نمی‌توانند. بسیاری از افراد به ما مراجعه کرده‌اند که اگر وضعیت امنیتی به همین منوال پیشترفت کند و همین وضعیت باشد ما سرمایۀ خود را جمع می‌کنیم."

ازسوی هم محمد آصف رحیمی والی هرات میپذیرد که کارکرد ادارت مختلف دولتی در این ولایت با چالش‌های همراه‌است اما پافشاری می‌کند که وجود نا امنی وفساد اداری تنها در ولایت هرات نیست بکله این روند دامن تمام ولایات افغانستان از جمله پایتخت کشور را در برگرفته‌است.

رحیمی: ما در طول پانزده سال‌است که از اختطاف‌ها رنج می‌بریم.

آقای رحیمی می‌گوید این مشکل زمانی از بین خواهد رفت که فعالیت‌های ادارت به اساس یک سیستم منظم به پیش برده شود.

وی گفت:

"امنیت در تمام افغانستان چالش دارد ما نباید یک چیزی را طوری نشان دهیم که بسیار اثتثنایی است، شما در کابل هر روز میبینم، چند واقعه شده‌است در جریان یک هفته، شاید پنجاه واقعه ترور، قتل، اختطاف حتی در پایتخت کشور صورت بگیرد و جای دیگری صورت بگیرد، هرات هم از دیگر ولایات اسثنا نیست ما و شما در طول پانزده سال‌است که از اختطاف‌ها رنج می‌بریم. قوماندان صاحبان امنیه تبدیل شده‌اند و باز‌ آمدند رئیس‌های امنیت ملی تبدیل شدند و بازآمدند."

حالا هیئت نظارتی مشرانو جرگۀ افغانستان تأکید دارد که بررسی‌های خود را به مقامات مرکزی انتقال خواهند داد تا برای ریشه کن کردن فساد اقدام شود. این موضوعات در حالی گفته می‌شود که قبل از این هیئت‌های نظارتی از سوی ولسی جرگه و مشرانو جرگه بخاطر ارزیابی فعالیت‌های ادارت دولتی به هرات آمده بودند که به گفتۀ برخی‌ها تلاش‌های شان نتیجه چندانی در کاهش فساد اداری نداشته اما معلوم نیست که عملکرد هیئت کنونی در آینده چی نتیجه را در کاهش فسا اداری به وجود میاورد.

گزارش: شاه پور صابر