فیصل: طرح انکشافی آماده شده‌ را در بروکسل پیشنهاد می‌کنیم

حکومت افغانستان طرحی را آماده ساخته که در آن برای جامعه جهانی اولویت‎های اقتصادی و استراتیژی این کشور به شکل واضح تشریح شده‎است.

ریاست اجرائیه می‌گوید این طرح که بنام چهارچوب انکشافی افغانستان یاد می‌شود، در آن تعهدات افغانستان برای جهان نیز گنجانیده شده‌است و در نشست بروکسل آن را پیش می‌کند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه درباره اهمیت این طرح روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت:

"این همرای ما کمک می‎کند که در بخش اقتصادی برای آینده یک طرح و دور اندیشی داشته باشیم و بر اساس این با جامعه جهانی همکاری خود را دوام می‎دهیم."

آقای فیصل می‎گوید در این طرح ستراتیژی اولویت‌های اقتصادی افغانستان و برنامه خود کفا شدن این کشور از نگاه اقتصادی، شامل اند.

وی افزود، مبارزه با فساد اداری، مراعات نمودن حقوق بشر، شفافیت و اصلاحات در امور حکومتداری، افزایش در عایدات داخلی و موارد دیگری که حکومت افغانستان در عملی کردن آن‌ها با جامعۀ جهانی تعهد نموده، نیز شامل این طرح‌ است.

قرار است کنفرانس بروکسل به هدف کمک‌های اقتصادی برای افغانستان در ماه اکتوبر برگزار شود.

قبل از این در کنفرانس وارسا که در ماه جون برگزار شده بود جامعه جهانی با نیروهای افغان الی ۲۰۲۰ تعهد مالی کرده‎است.

جامعه جهانی در سال ۲۰۱۲ هم در کنفرانس توکیو از روی یک میکانیزم متقابل با افغانستان تعهد کمک ۱۶ میلیارد دالر را کرده‎بود.

در همین حال کارشناسان اقتصادی تأکید می‌کنند که حکومت باید پول‌های کمک شده را در بخش‌های زیربنایی مصرف کند.

واحدیار: انکشاف اقتصادی افغانستان با امنیت ربط دارد.

عبدالله واحدیار آگاه امور اقتصادی می‎گوید نسبت به قبل کمک‎های جامعه جهانی به افغانستان محدود شده و حکومت از کمک‎های که در بروکسل می‎شود باید به گونه استفاده کند که برای افغانستان در دراز مدت مؤثریت داشته باشد.

وی گفت:

"حالت افغانستان نسبت به پانزده سال گذشته متفاوت است و چیزی‌ که مهم‌است این‌است که دولت افغانستان به این بسیار ضرورت دارد که بالای پروژه‌های اساسی کار کند."

آقای واحدیار تأکید می‌کند که انکشاف اقتصادی افغانستان با امنیت ربط دارد و اگر حکومت افغانستان به این سکتور اولویت ندهد کارهای اساسی اقتصادی اجرا نخواهد شد.

گزارش: نورالله شایان