عبدالله عبدالله: نسل جوان سرمایۀ بی بدیل است

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان از جوانان افغان می‌خواهد تا برای حل مشکلات افغانستان تصمیم گرفته و آینده بهتر را برای فردای این کشور جستجو نماید.

رئیس اجرائیه افغانستان نسل جوان را سرمایه بی‌بدیل خواند و می‌گوید با وجود مشکلات فراوان هنوز هم فرصت‌های زیادی برای رشد استعداد‌های جوانان در کشور وجود دارد.

عبدالله عبدالله روز شنبه در سومین و آخرین روز کنفرانس بین المللی موسوم به (شبیه سازی ملل متحد پامیر۲۰۱۶ ) در کابل از جوانان خواست تا یکجا برای حل مشکلات کشور تلاش نمایند.

وی گفت:

" نسل جوان سرمایۀ است که ما برای آن بدیل نداریم، شما خود تان سرمایه هستید و سرمایه وقت و فرصت را هم در اختیار خود دارید به همین خاطر به طور یک پارچه و یک دست به حیث مردم این سرزمین تصمیم بگیرید که مشکلات راه را هموار می‌سازید و انشاالله کشورتان را از مشکلاتی که به آن روبرو است، نجات می‌دهید."

رئیس اجرائیه همچنان ابتکار جوانان را در راه اندازی کنفرانس شبیه سازی ملل متحد برای پیشرفت و رشد استعداد‌های آنان مهم خواند.

کنفرانس بین‌المللی موسوم به شبیه سازی ملل متحد پامیر۲۰۱۶ به روز پنجشنبه برای سه روز در کابل از سوی جوانان افغان راه اندازی گردید.

در روز اول این کنفرانس رئیس جمهورغنی، بی‌بی گل غنی خانم رئیس جمهور، حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه و برخی دیگر از مقام‌های داخلی و خارجی شرکت داشتند.

در روز اول این کنفرانس بی‌بی گل غنی از ابتکار جوانان ستایش کرده و گفت آینده کشور به دستان شما ساخته می‌شود.

برگزار کننده‌گان کنفرانس می‌گویند، در جریان سه روز جوانان به پنج کمیته مختلف تقسیم شده و نقش سازمان ملل متحد را در بخش‌های شورای امنیت، مهاجرین، زنان، بخش اجتماعی و اقتصادی و لویه جرگه تمثیل کردند.

در این حال حاجی محمد محقق که در روز سوم کنفرانس نیز سخنرانی می‌کرد روی تحصیلات عالی جوانان در کشور تأکید کرده از آنان خواست تا تلاش‌های‌شان را تنها برای دریافت کار به ادارات دولتی متمرکز نسازند.

حاجی محمد محقق معاون دوم رئیس اجرائیه افغانستان

وی افزود:

"اگر ما همه چیز را از نگاه دولتی فکر بکنیم هر محصل که تحصیل کند و فکر اش این باشد که من در یک پست دولتی کار می‌کنم طبعاً دچار طورم می‌شویم، اگر بخواهیم تنها در دولت کار بکنیم سیل از بیکاران ناراضی در کشور بوده کشور فلج خواهد بود، بسیاری از ملل که امروز رشد کرده‌اند در کارهای‌شان به سکتور خصوصی اهمیت داده‌اند."

از سوی هم مقامات حکومت افغانستان نقش ملل متحد را در تحولات مختلف کشور موثر خواندند.

جوانان افغان در حالی به برگزاری کنفرانس شبیه سازی ملل متحد در کابل اقدام کرده‌اند که مقامات حکومت افغانستان از چنین ابتکارات استقبال کرده و می‌گویند دید گاه و تعهد جوانان، کشور را به صلح دایمی و پایدار می‌رساند.

گزارش: جاوید حسن زاده