نبود و کمبود اساتید مسلکی در مکاتب ولسوالی‌های بلخ

ساکنان ولسوالی‌های مختلف ولایت بلخ از نبود و کمبود اساتید مسلکی در مکاتب لیسه و متوسطه شکایت دارند.

آنان می‌گویند که طی پانزده سال گذشته حکومت محلی بلخ قادر نشده تا زمینه آموزش بهتر را برای شاگردان ولسوالی‌های دور دست این ولایت فراهم سازد.

باشنده‌گان این ولسوالی‌ها می‌گویند، با آنکه اطفال‌شان به زبان مادری به آموزش دسترسی نداشته آنان با نبود اساتید مسلکی در مکاتب لیسه و متوسطه نیز مواجه‌اند.

اغلباً این مشکل در ولسوالی‌های شولگره، کلدار، دولت‌آباد، کشنده، زارع و چهار بولک ولایت بلخ وجود دارد.

جمشید باشنده ولسوالی دولت‌آباد بلخ است، او در رابطه به رادیو آزادی گفت:

"در ولسوالی ما با وجودیکه مکاتب لیسه به قدر کافی وجود ندارد، متأسفانه عمده ترین مشکل ما نبود استاد با سواد است، اکثراً کسانی که از صنف دوازه فارغ شده‌اند در مکاتب این ولسوالی تدریس می‌کنند که اصلاً با میتود تدریسی بلدیت ندارند و سواد کافی هم ندارند."

سمیع‌الله باشنده ولسوالی چهار بولک است او نیز از مشکل مشابه در منطقۀ خود حرف می‌زند:

"در ولسوالی چهاربولک اول اینکه در اکثر مکاتب به زبان مادری برای اطفال ما تدریس نمی‌شود و دوم اینکه عمدتاً کسانی به عنوان معلم در مکاتب ما استخدام شده‌اند که سواد خوب ندارند و توانایی تدریس را هم ندارند آنان غیر مسلکی اند."

در این حال مسئولان ریاست معارف بلخ با پذیرفتن مشکل یاد شده در ولسوالی‌های مختلف این ولایت می‌گویند که آنان با کمبود اساتید مسلکی در مناطق دور دست مواجه‌اند.

عبدالعزیز عزیز رئیس معارف بلخ می‌گوید، در پهلوی مشکل کمبود اساتید مسلکی در برخی از ولسوالی‌ها با مشکل نبود معلمین زن نیز مواجه‌اند.

آقای عزیز در رابطه به کمبود معلم مسلکی گفت:

"در اکثر از ولسوالی‌های بلخ ما اساتید مسلکی نداریم و همچنان با نبود مشکل معلم زن در مکاتب ولسوالی‌ها مواجه هستیم و سعی داریم تا این مشکل هر چه زودتر حل شود."

به باور آگاهان، نبود امنیت در برخی از ولسوالی‌های بلخ سبب شده‌است که معلمین زن و اساتید مسلکی در این مناطق فعالیت نکنند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی