فعالان: اگر هلمند سقوط کند پنج ولایت دیگر نیز سقوط خواهد کرد

شماری از فعالان مدنی هلمند هشدار می‌دهند اگر این ولایت بدست مخالفین مسلح سقوط کند، سبب شدت جنگ و سقوط احتمالی پنج ولایت‌ همجوار آن خواهد شد.

آنان که روز پنج‌شنبه در نشستی در کابل گردهم آمده بودند از بی‌توجهی حکومت نسبت به وضعیت امنیتی ولایت هلمند انتقاد کردند.

این فعالان می‌گویند بی‌توجهی حکومت سبب شده تا مخالفین مسلح مناطق زیادی از این ولایت را تصرف کنند و اگر این ولایت سقوط کند سبب افزایش نا امنی و سقوط احتمالی پنج ولایت دیگر خواهد شد.

این فعالان با نشر قطعنامۀ گفتند که ضعف مدیریت و نبود حمایت هوایی و استفاده از پول قاچاق مواد مخدر سبب تلفات ملکی و نظامی در هلمند شده‌است.

وزیری: این یک اقدام برضد حکومت نیست، بل این به طرفداری حکومت است تا خود را باخبر سازد."

طوفان وزیری یکی از این فعالان بخشی از این قطعنامه را چنین بخوانش گرفت:

"سقوط ولایت هلمند سبب افزایش جنگ و سقوط احتمالی ولایات فراه، ارزگان، نیمروز، غور و کندهار شده می‌تواند این واقعیت‌ها باید گفته شود این یک اقدام بر ضد حکومت نیست، بلکه به طرفداری حکومت است تا خود را باخبر ساخته و برای آن تدابیر بگیرد."

این در حالیست که شماری از ولسوالی‌های هلمند از یک هفته بدین‌سو شاهد شدت درگیری‌ها بوده‌است.

اعضای شورای ولایتی هلمند گفته‌اند که طالبان مسلح شهر لشکرگاه مرکز این ولایت را در محاصرۀ کامل دارند.

به تازه‌گی مقام‌های محلی هلمند گفتند که نیروهای افغان توانستند ولسوالی ناوه را از تصرف طالبان بیرون کنند.

اما عصمت قانع یکی دیگر از فعالان مدنی می‌گوید تمامی عوامل افزایش جنگ در هلمند برای حکومت واضح شده اما حکومت در برابر آن بی‌تفاوتی اختیار کرده‌است.

قانع: بد بختانه حکومت برتمام مسایل هم کر است هم کور.

وی گفت:

"عوامل اساسی جنگ و بی‌ثباتی در هلمند عواملی است که بالای آن بررسی و تحقیق شده‌است و برای حل آن پیشنهاد صورت گرفته‌بود اما بدبختانه حکومت بر تمام مسایل هم کر است هم کور است هم اغماض می‌کند و بی‌تفاوت‌است."

در عین حال سید محمد گل هاشمی ولسوال نادعلی هلمند به رادیو آزادی گفت، برای مهار کردن وضعیت امنیتی در هلمند نیاز است تا قوت‌های هوایی در این ولایت بیشتر عمل کنند.

اما وزارت امور داخلۀ افغانستان گفته که با توجه به روبرو بودن هلمند با تهدید، حکومت مرکزی به این ولایت توجه خاص داشته‌است.

در عین حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید تحرکات مخالفان مسلح در حال حاضر در هلمند ضعیف شده و تلاش‌های نیروهای امنیتی افغان برای تأمین امنیت این ولایت جریان دارد.

رادمنش: توانستیم طالبان را از ولسوالی ناوۀ هلمند بیرون برانیم.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که برای سرکوب مخالفان مسلح از قوت‌های هوایی نیز استفاده شده‌است.

وی گفت:

"توانستیم طالبان را از ولسوالی ناوۀ هلمند بیرون برانیم و عملیات‌های ما در اطراف این ولایت ادامه دارد، در ولایت هلمند از قوای هوایی استفاده صورت گرفته و در برخی موارد از تکنالوژی‌های هوایی و استخباراتی کشورهای ناتو و ایالات متحدۀ امریکا مستفید شدیم."

در این حال عزیز رفیعی یکی از فعالان مدنی می‌گوید که ضعف مدیریت و فساد اداری سبب شده تا جنگ در کشور و بخصوص در ولایت هلمند قربانی‌های زیادی بگیرد.

وی می‌گوید که دست استخبارات منطقه در کشور باز است و بی‌توجهی حکومت سبب شده تا مردم از این جهت آسیب ببینند.

گزارش: سحر لیوال