جنگ در هلمند مانع دسترسی مریضان به خدمات صحی شده‎است

نشریۀ داکتران بدون سرحد

در نشریۀ خود مطلبی را در مورد دسترسی بیماران هلمند به مرکز صحی این سازمان نوشته‎است. در نشریه آمده‎است که درگیری در مناطق اطراف لشکرگاه مرکز هلمند باعث شده‎است تا بیماران و مجروحین مربوط به این ولایت نتوانند خود را برای تداوی به مرکز صحی داکتران بدون سرحد که ۳۰۰ بستر دارد و با همکاری وزارت صحت افغانستان فعالیت می‎کند، برسانند.

نشریه نوشته‎است، ولایت هلمند در یک دهۀ گذشته همواره شاهد درگیری‎ها میان نیروهای دولتی و مخالفین مسلح بوده که این درگیری‎ها موانع اصلی در راه دسترسی افراد به خدمات صحی بوده‎است.

به گفته نشریه داکتران بدون سرحد، از آغاز ماه اگست تا کنون ۲۵ مریض روزانه به مرکز صحی آن‎ها مراجه کرده‎اند که بیشتر شان اطفال زیر ۵ سال اند و در بخش سوء تغذی این مرکز بستر شده‎اند، داکتران بدون سرحد این تعداد را به مراتب کمتر از حد معمول می‎خوانند.

در نشریۀ داکتران بدون سرحد نوشته شده‎است که این سازمان اطلاعات در مورد امکانات شان‎ را در لشکرگاه با طرفین درگیر در میان گذاشته‎است و مریضانی که به مرکز صحی داکتران بدون سرحد مراجعه می‎کنند، باید خلع سلاح باشند.

واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در شمارۀ اخیرش مطلبی را تحت عنوان "جوانان آینده را در افغانستان نمی‎بینند، از این‎رو آن‎جا را ترک می‎کنند" نوشته‎است.

روزنامه در مورد یک خانم جوان ۲۰ ساله افغان نوشته‎است که بدون ترک کشورش کدام گزینه دیگر نداشت. در این مقاله که نام این خانم افشا نشده‎است آمده‎است که این خانم افغان بعد از تهدید شدن به مرگ بخاطریکه برای حقوق زنان کار می‎کرد، مجبور به ترک افغانستان شد.

واشنگتن پُست می‌نویسد، اکنون چهار سال ‎است که این خانم تحصیل کرده و جوان افغان در ایالات متحده‎ امریکا بسر می‌برد و هنوز هم نمی‎داند که چی زمانی به کشورش بازگشت می‎کند.

این خانم جوان به روزنامه گفته‎است، بخاطری افغانستان را ترک کرده که دیگر در هیچ مکانی احساس مصونیت نمی‎کرد و افغانستان به جسد یک زن دیگر که برای حقوق زن‎ها کار می‎کند، نیاز ندارد.

واشنگتن پُست در ادامه می‎نویسد، این خانم در جمع جوانان تحصیل کرده افغانستان است که با افزایش نا امنی‎ها و نبود فرصت‎های شغلی از بودن در کشورش نا امید شده و افغانستان را ترک کرده‎است.

این خانم به واشنگتن پست گفته، افزایش خشونت روز افزون در برابر زنان افغان، تصمیم او برای خارج شدن از افغانستان را محکمتر ساخت.

به نوشته واشنگتن پست، اگرچه ارقام قابل اعتماد در دسترس نیست که تعداد دقیق افرادی را نشان دهد که سالانه افغانستان را ترک می‎کنند اما از جمع یک میلیون پناهجوی که سال ۲۰۱۵ به اروپا آمدند ۲۰ درصد شان‎ را پناهجویان افغان تشکیل می‎داد.

واشنگتن پُست می‎نویسد، شمار روز افزودن تعداد جوانان تحصیل کرده که افغانستان را ترک می‎کنند، به نگرانی مقامات افغان افزوده‎است که امیدوار اند، نسل جوان کشور شان‎را بازسازی کند.