لوی سارنوال: در موجودیت فساد، تأمین عدالت دشوار خواهد بود

فرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان

لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید تا هنگامیکه فساد از دستگاه عدلی کشور نابود نگردد، مبارزه با فساد و تأمین عدالت دشوار خواهد بود.

لوی سارنوال افغانستان می‌گوید فساد اداری برای او تحمل ناپذیر است و با فساد پیشه‌گان مدارا نخواهد کرد.

فرید حمیدی روز یکشنبه هنگام معرفی سارنوالان جدید در یک نشستی در کابل گفت که مرجع اصلی مبارزه با فساد، سارنوالی افغانستان است و باید اتهام فساد اداری از این اداره برداشته شود.

آقای حمیدی تأکید کرد، تا هنگامیکه ریشه‌های فساد بخصوص در نهادهای عدلی خشکانیده نشود، مبارزه با جرایم، تأمین عدالت و عملی سازی حاکمیت قانون دشوار خواهد بود.

لوی سارنوال: با فساد پیشه گان مدارا نخواهم کرد.

آقای حمیدی می‌گوید:

"اولین قربانی فساد حاکمیت قانون و عدالت و زیر پا گذاشتن حقوق مردم است. تا هنگامیکه ما دستگاه سارنوالی را از فساد که اولین خط مبارزه با جرم و جنایت است پاک نسازیم دشوار است که برای ریشه‌کن سازی پدیده فساد گام برداریم."

یک روز پیش از این، لوی سارنوالی افغانستان گفته‌بود برای تأمین عدالت و آوردن شفافیت، حدود ۲۵۰ تن از سارنوالان در لوی سارنوالی تغییر و تبدیل شده‌اند.

این اداره، هدف از آوردن این تغییرات را بهبودی در کار رسیده‌گی به جرایم و ریشه‌کن سازی فساد گفته‌است.

با این همه، وحیدالدین ارغون که به تازه‌گی به حیث معاون لوی سارنوالی گماشته شده‌است، از تداخل وظیفوی و کار شکنی‌ها در این اداره سخن می‌زند.

ارغون: عدم هماهنگی در ساختار اداری این نهاد است.

آقای ارغون می‌گوید:

"از زمانیکه من در این اداره گام مانده‌ام، عدم هماهنگی در ساختار اداری این نهاد است، تداخل وظیفوی در شماری از بخش‌های این اداره محسوس است و همچنان کمبود میکانیزم‌های نظارتی در این ساختار وجود دارد که باید در این راستا جدی‌تر کار شود و می‌خواهم بگویم که ضعف‌ها را به فرصت‌ها مبدل خواهم کرد."

اما بسیاری‌ها نگران اند که این تبدیلی‌ها و گزینش افراد تازه در لوی سارنوالی بر اساس سلیقه‌های سیاسی صورت گرفته و هیچ تأثیری در ریشه‌کن سازی فساد اداری نخواهد داشت.

اما لوی سارنوالی افغانستان تأکید می‌کند که ریشه‌کن سازی فساد اداری در کوتاه مدت ممکن نیست و تا هنگامیکه این پدیده را نابود و حاکمیت قانون را عملی نسازند آرام نخواهند نشست.

گزارش: نظیفه محبوبی