آتش بحران دیرینه میان هند و پاکستان دوباره تازه شد

صدراعظم هند امروز در سخنرانی‌اش در روز سالگرد استقلال کشورش در رابطه با حالات بلوچستان پاکستان اشاراتی داشت.

بحران طولانی مدت در روابط هند و پاکستان امروز زمانی تازه شد که ناریندرا مودی صدراعظم هند از مشکلات جاری در بلوچستان پاکستان، کشمیر و گلگیت یاد کرد.

آقای مودی در سخنرانی حدود یک‌ونیم ساعته‌اش که به مناسبت پانزدهم اگست سالگرد استقلال هند ایراد کرده گفت، وقت آن رسیده‌است که حکومت پاکستان در مورد بی‌رحمی‌هایش در برابر مردم بلوچستان به جهانیان پاسخ دهد.

این اولین بار است که مودی در سخنرانی روز استقلال به مسایل بین‌المللی اشاره می‌کند.

او گفت، مردم بلوچستان، گلگیت و کشمیر تحت اداره پاکستان در چند روز گذشته از وی ابراز سپاس نموده‌اند و افتخار می‌کند که چشم امید مردم این مناطق به سوی هند است.

مودی در سخنرانی‌اش به تظاهرات حدود یک ماهه در کشمیر اشاره نکرد، ولی در حالیکه بیانیۀ وی جریان داشت، افراد مسلح در کشمیر تحت اداره هند در دو حمله جداگانه ده تن را زخمی ساختند.

مقامات امنیتی هند می‌گویند، وضعیت صحی سه تن از زخمی‌ها وخیم است. یک مقام هندی می‌گوید، هر دو حمله در سیرینگر صورت گرفت.

بحران در کشمیر

با آغاز تظاهرات در کشمیر تحت ادارۀ هند قیود گشت و گذار وضع شده‌است و تدابیر امنیتی به مناسبت پانزدهم اگست روز استقلال هند، در سیرینگر تقویت یافته‌است.

این تظاهرات در هشتم ماه جولای زمانی آغاز شد که قوای امنیتی هند در کشمیر تحت اداره پاکستان، یک قوماندان حزب‌المجاهدین را کشتند.

بعد از همین حادثه در جریان درگیری‌ها بین پولیس هند و اعتراض کننده‌گان مسلمان حدود ۵۰ تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند.

ناظرین می‌گویند، بیانات مودی در روز استقلال هند در مورد پاکستان عکس‌العمل وی به حمایتی است که پاکستان از جدایی طلبان در کشمیر تحت ادارۀ هند می‌کند.

صدراعظم هند از جوانان خواست خود را از تروریزم و تروریستان دور نگهدارند و افزود، هند هیچگاه تروریزم را تحمل نمی‌کند و به تروریستان تسلیم نمی‌شود.