هیواد: در جریان جنگ تحمیل شده از روز استقلال تجلیل می‌شود

روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب و تبصره های خود را به نود و هفتمین سالروز استرداد استقلال افغانستان اختصاص داده‌اند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در سرمقاله اش نوشته که فردا ۲۸ اسد است و افغان ها از این روز تجلیل می‌کنند.

اما سرمقاله نویس گفته است که از این روز در حالی بزرگداشت می‌شود که افغانستان هنوز نیز تحت استعمار قرار دارد، استعماری که به نوشته سرمقاله نویس زیر پوشش کمک و قانون است.

سرمقاله نویس می‌گوید که روز استرداد استقلال این کشور در حالی فرا می‌رسد که رهبران حکومت وحدت ملی بخاطرمنافع خود جنجال بر پا کرده‌اند و مداخلات خارجی نیز در افغانستان بیشتر شده‌است.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله اش نوشته است که روز استرداد استقلال کشور در حالی تجلیل می‌شود که افغان ها با جنگ تحمیل شده روبرو بوده و به همین علت با مشکلات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کنند.

سرمقاله نویس می‌گوید، زمانیکه نود و هفت سال پیش افغان ها آزادی شان را بدست آوردند همه مردم ما متحد بودند و حالا نیز نیاز است که متحدانه عمل کرده و به مشکلات موجود نقطه پایان گذارند.

سرمقاله نویس نوشته است که تجلیل از روز استقلال تحت پوشش نظام قوی و زیر چتر وحدت ملی ارزش دارد و باید برای این هدف تلاش‌های پیگیر صورت گیرد.

ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله اش پرسیده است که آیا ما از شهامت و پای مردی نیاکان خود پاسداری کردیم و آیا ما حق آن را داریم که از افتخارات آنان تجلیل کنیم؟

سرمقاله نویس گفته است که نود و هفتمین سالروز استرداد استقلال افغانستان در حالی تجلیل می‌شود که در نزدیک به چهار دهه گذشته این کشور بارها مورد تاخت و تاز قرار گرفت و هنوز نیز با چالش های جدی روبرو است.

سرمقاله نویس ویسا در اخیر پرسیده است که ما چرا از استقلال خود پاسداری کرده نمی‌توانیم و چرا مورد تجاوز دیگران قرار می‌گیریم؟

به گفته سرمقاله نویس اگر به پرسش‌های مطرح شده پاسخ دریافت نشود، تاریخ بار دیگر تکرار شده و افغانستان همچنان با چالش‌ها روبرو خواهد بود.

آرمان ملی

و روزنامه آرمان ملی سرمقاله اش را زیر عنوان سالروز استقلال گرامی باد نوشته است.

در سرمقاله آمده است که نود و هفت سال پیش از امروز افغانستان استقلال اش را بدست آورد و باید از این روز گرامیداشت صورت گیرد.

اما سرمقاله نویس گفته است که استقلال هر کشور بستگی به توانایی های اقتصادی اش دارد اگر کشوری اقتصاد متکی به کشورهای دیگری داشته باشد استقلال اش دچار تزلزل می‌گردد.

نسیم شفق