وزارت دفاع: ۱۶ ولسوالی در افغانستان زیر تهدید امنیتی است

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که شانزده ولسوالی این کشور با تهدید مواجه است اما مقامات محلی چهار ولایت کشور می‎گویند که نزده ولسوالی با تهدید جدی مواجه بوده و برخی از والسوالی‌ها سقوط نیز کرده‎است.

با آنکه وزارت دفاع و رئیس اجرائیه افغانستان می‎گویند که نیروهای امنیتی افغان حملات تهاجمی مخالفان مسلح را دفع کرده‎اند اما شماری از مقامات محلی از حضور فعال طالبان مسلح در مناطق‌شان ابراز نگرانی می‎کنند.

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، از ۳۶۰ ولسوالی آن‎ها تنها در ۹ ولسوالی کنترول ندارند و به گفتۀ آنان ولسوالی‎های که با تهدید جدی روبرو اند شمار آن به شانزده ولسوالی می‎رسد.

رادمنش: در آنجا ما توانستیم تا جلو فعالیت‎های دشمن را گرفته و لانه‎های شان را از بین ببریم.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

"شانزده ولسوالی زیر تهدید قرار دارند، اما در آنجا ما توانستیم تا جلو فعالیت‎های دشمن را گرفته و لانه‎های شان را از بین ببریم."

اما در عین حال شماری از اعضای شوراهای ولایتی و مقام‎های محلی ولایت‎های کندز، بغلان، ننگرهار، و پکتیا به رادیو آزادی گفتند که تهدیدات امنیتی در این ولایات بیشتر از آن است که وزارت دفاع می‎گوید.

امرالدین ولی وکیل شورای ولایتی کندز می‎گوید، از جمله ۹ ولسوالی این ولایت سه ولسوالی آن در تصرف طالبان مسلح است و دو ولسوالی دیگر آن با تهدید شدید امنیتی روبرو است.

با آنکه رئیس اجرائیه حکومت می‎گوید که آنان از همه نیروهای امنیتی افغان حمایت می‎کنند اما شیر محمد کریمی لوی درستیز پیشین وزارت دفاع از موجودیت مشکلات در رهبری و اکمالات نیروهای افغان حرف می‎زند.

کریمی: اول رهبری نیروها که بسیار مهم است در اکثر موارد من ضعف آنان را میبینم، دوم بدبختانه که هماهنگی وجود ندارد و این سبب کندی کارها می شود و سوم نیروهای امنیتی به موقع اکمال نمی‎شوند.

آقای کریمی در پاسخ به پرسشی که چرا مخالفان مسلح برخی از ولسوالی‎ها را با تهدیدی جدید امنیتی مواجه ساخته‎است چنین گفت:

"به نظر من سه نقطه اساسی است، اول رهبری نیروها که بسیار مهم است در اکثر موارد من ضعف آنان را می‌بینم، دوم بدبختانه که هماهنگی وجود ندارد و این سبب کندی کارها می‌شود و سوم نیروهای امنیتی به موقع اکمال نمی‎شوند."

وزارت داخله افغانستان با آنکه تا حدی این مشکلات را می‎پذیرد اما می‎گوید که مسایل هماهنگی و اکمالات را تا حدی حل کرده‎اند و به همین دلیل عملیات‎ها مؤفق است.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که از تحرکات مخالفان مسلح هیچ فردی انکار کرده نمی‎تواند اما در کل وضعیت تحت کنترول نیروهای امنیتی افغان‎است.

گزارش: تمیم اخگر